Korrespondance

Hej skal sætte nu afbryder op med korrespondance. Men kan ikke få det til at virke.
Der sidder gammel afbryder med korrespondance i forvejen og farvekoder passer ikke nej.
Der er 3 ledninger
1 konstant strøm
1 strøm når man trykker kontakt ind
1 nul.
Ligger billede op af ny afbryder hvis en kan fortælle mig hvor de ledninger skal sidde
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du målt at der rent faktisk er 230v mellem fase og din formodet nul?
Hvis det er en nul du har i blandt de 3 ledere, har du en (forældet) C-korrespondance. De er ikke lovlige i dag, jeg ville ikke genetablere den, men den ser sådan her ud. P på diagrammet er pil ind/rød knap på din afbryder.
Hvis du har fase i begge korrespondance afbrydere, er det muligt du har en B, med en misvisende nul (blå) som skinneledning.
Det lyder som om det ikke er korrespondance, men en opkobling med et kiprelæ.

Ved en løsning med kiprelæ er der en fjerder under knappen, så den hopper tilbage som knappen til en ringeklokke.
Ved korrespondance bliver omskifteren stående i den stilling den er efter at man har trykket. Skiftevis oppe og nede.

Du kan godt bruge den omskifter du har til et kiprelæ. Men du skal have købt en ekstra fjeder så knappen hopper tilbage. Du kan også bruge en almindelig afbryder med fjeder. Når du har monteret fjederen, skal du tilslutte den med konstant strøm til pil-ind. Den hvor der kun er strøm når du trykker skal tilsluttes den ene af de to pil-ud. Du skal vælge den hvor der kun er strøm, når du trykker. Den anden vil der være strøm på, når du ikke trykker. Hvis du bruger den, virker det måske, men de andre trykknapper vil ikke virke.
Piskeris skrev den 19-07-2023 13:45:11

Har du målt at der rent faktisk er 230v mellem fase og din formodet nul?
Hvis det rent faktisk er en nul du har i blandt de 3 ledere, har du en (forældet) C-korrespondance. De er ikke lovlige i dag, jeg ville ikke genetablere den, men den ser sådan her ud. P på diagrammet er pil ind/rød knap på din afbryder.
Hvis du har fase i begge korrespondance afbrydere, er det muligt du har en B, med en misvisende nul (blå) som skinneledning.

Tak for svar. Har målt med polsøger. Gammel Kontakt har jeg sat på igen, så det er som det var. Huset er fra 1962 er original kontakt. Farver kan man ikke regne med her, er to røde og en hvid. Måske det er en c som du skriver. Må have en elektriker til at se på det tænker jeg. 

GodeVen skrev den 19-07-2023 13:56:43

Det lyder som om det ikke er korrespondance, men en opkobling med et kiprelæ.

Ved en løsning med kiprelæ er der en fjerder under knappen, så den hopper tilbage som knappen til en ringeklokke.
Ved korrespondance bliver omskifteren stående i den stilling den er efter at man har trykket. Skiftevis oppe og nede.

Du kan godt bruge den omskifter du har til et kiprelæ. Men du skal have købt en ekstra fjeder så knappen hopper tilbage. Du kan også bruge en almindelig afbryder med fjeder. Når du har monteret fjederen, skal du tilslutte den med konstant strøm til pil-ind. Den hvor der kun er strøm når du trykker skal tilsluttes den ene af de to pil-ud. Du skal vælge den hvor der kun er strøm, når du trykker. Den anden vil der være strøm på, når du ikke trykker. Hvis du bruger den, virker det måske, men de andre trykknapper vil ikke virke.

Er ikke kiperelæ man tænder og slukker som man vil i hver ende af gangen, normalt tryk 

Jeg gættede på kiprelæ, fordi du skrev "strøm når man trykker kontakt ind".
C-korrespondance var heller ikke lovlig i 1962.

Hvis der er to røde og en hvid, er der stor sandlighed for at den hvide (mellemledning til lampe ) skal på pil ind, og de to røde på pil ud.

Du kan løsne den anden korrespondance afbryder og se på farverne. Hvis de to røde er i de samme forbindelser som i den første, og den tredje er en anden farve (fase, typisk sort), så er det korrespondance A og du kan roligt montere det, som jeg beskriver.

Annonce
Kan du ikke vise et billede af monteringen i den gamle afbryder? Eller bedre et billede af begge korrespondance afbrydere.

fase
GodeVen skrev den 19-07-2023 14:25:33

Jeg gættede på kiprelæ, fordi du skrev "strøm når man trykker kontakt ind".
C-korrespondance var heller ikke lovlig i 1962.

Hvis der er to røde og en hvid, er der stor sandlighed for at den hvide (mellemledning til lampe ) skal på pil ind, og de to røde på pil ud.

Du kan løsne den anden korrespondance afbryder og se på farverne. Hvis de to røde er i de samme forbindelser som i den første, og den tredje er en anden farve (fase, typisk sort), så er det korrespondance A og du kan roligt montere det, som jeg beskriver.

Mange tak, Jeg prøver at tage anden korrespondance kontakt ud i aften eller i morgen. 🙂
Har målt mig frem til at der konstant er strøm i den hvide uanset hvordan begge korrespondance kontakter står, og den ene røde er tændledning som kun er med strøm når lyset er tændt. Den anden røde skifter mellem at være med strøm i når lampe både er tændt eller slukket afhængigt af hvordan den anden korrespondance kontakt står. 

Jeg forsøger at rode lidt i det.

S. Fabrin skrev den 19-07-2023 14:49:42

Kan du ikke vise et billede af monteringen i den gamle afbryder? Eller bedre et billede af begge korrespondance afbrydere.

Prøver lige hvad Godeven skriver og ser om det fungerer. Er bare to røde ledninger i toppen og en hvid for neden på den gamle afbryder i ene ende af gangen, kigger lige den anden

S. Fabrin skrev den 19-07-2023 14:49:42

Anden afbeyder i gangen, der er to hvide i Venstre foroven og en rød i højre og en rød for neden.
I anden ende er der en rød i hver side foroven og sen hvide i for neden. 

Det er en A korrespondance, og de hvide er fase. 
Så i begge ender de røde i > pil ud < Og den anden i > pil ind < 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis