Vindue m. redningsåbning

Har et 2-fags 800x900 mm dannebrogsvindue på 1ste sal i gavlen på gl. stråtækt hus.
For at benytte værelset lidt mere behøves redningsåbning.
Har nogen ændret et lignende vindue så midtersprossen let fjernes, og vinduet så opfylder kriteriet for redningsåbning?
Tænker noget med pal op og ned efter at have snittet sprossen af.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg boede i en Lejlighed i AArhus hvor man havde lavet det ved at skære</save lodposten over og skrue den til det ene vindue med det rette mellemlæg så det andet vindue også passede. En skudrigel fastgjorde posten oppe og nede.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 19-07-2023 12:47:15

Jeg boede i en Lejlighed i AArhus hvor man havde lavet det ved at skære</save lodposten over og skrue den til det ene vindue med det rette mellemlæg så det andet vindue også passede. En skudrigel fastgjorde posten oppe og nede.

Det lyder som en ide jeg vil checke, da det vil gøre at jeg kan nøjes med en rigel oppe hhv nede, uden at posten roterer.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det umiddelbare er at save lodposten af i top og bund med et skrå snit. Således at ydersiden er lidt længere end indersiden. Hvis låsemekanismen trækker lodposten indad, vil den ikke kunde rotere.

Du skal lige være opmærksom på at snittet fra saven vil fjerne materiale, så lodposten vil ikke sidde ordentligt. Du kan løse det ved at have noget gummimateriale imellem. Jeg ville vælge en låsemekanisme der gav et træk indad og imod rammen. Altså ikke en simpel skudrigel, men nærmere en lugerigel som lukkemekanismen på en arbejdskuffert.

Tilfældigt eksempel, der måske ikke passer i retning:
https://www.hjertmans.dk/produkter/inredning-dacksutrustning/inredningsbeslag/lucklas/excenterlas-brett

Altså hvis man (som jeg skrev) skruer posten til det ene vindue så kan den jo ikke rotere men vil sidde på vinduet. Om du saver skrå eller i vinkel så posten komme til at mangle materiale. På det vindue jeg havde var det ikke noget problem vinduet kunne bære posten. Hvis man er i tvivl om at vinduet kan bære så ville jeg sætte en lille tynd kile at eg eller lignende so posten kan glide op på til sidst. Jeg ville sætte skudriglerne på før jeg savede posten over.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Man kan gøre begge dele, altså skrue lodposten på det ene vindue eller fastgøre den på sin normale position med snaplåse.  Jeg har selv haft vinduer af den sidste type, der lavet på den måde af producenten, men den anden er også brugt.

Du skal tænke på tætning af vinduet. Hvis lodposten bliver skruet på det ene vindue, skal der laves en tætning ved lodposten som kan klare at vinduet bliver åbnet og lukket mange gange. Hvis man vælger at fastholde lodposten med snaplåse, kan du lave en simpel tætning til erstatning af savsporet, da det kun skal afmonteres hvis der er en nødsituation. En anden fordel er, at når man åbner vinduet, ligner det vinduerne i stueetagen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis