Pudsvæg - gipsplader direkte på forskallningsbrædder?

Min søn er ved at sætte sin nye lejlighed i stand. I soveværelset er ydervæggen skrå væg med en lav skunk: Bygningen er fra 1956, med original isolering og tag. Der er to velux vinduer på den skrå væg. Der ser ikke ud til at være nogle utætheder, lidt spor af nogle gamle utætheder, men ikke mange. Nu har vi jo haft nogle seriøse regnskyld de sidste par uger og der er ikke fugtigt nogen steder.

Da min søn tog tapet af, så oplevede han at få meget puds med samtidig. Det til en grænse, hvor den unge mand tænkte at det var da meget hurtigere bare at tage pudsen af, end at stå og bakse med 70 års tapet og maling.

Så situationen er nu, at han har taget alt puds, siv og ståltråd af og der nu kun er forskallingsbrædderne tilbage. Forskallingsbrædderne sidder rigtig fint, tæt og lige. Han har således ikke pillet ved isoleringen og såvidt vi har forstået så brugte man ikke dampspærre tilbage i 50'erne, så sådan en er der nok ikke.

Vi ved godt at det rigtige ville være at tage forskallingsbrædderne ned, gammel isolering ud, ny siolering op, dampspærre etc. - MEN, hvis det kan undgås vil det være foretrække.

Spørgsmålet er om det er ulovligt at nøjes med at sætte to lag gipsplader udenpå den eksisterende forskalling? Da vi ikke har rørt ved noget bag forskallingsbrædderne, så bør alt mellem forskallingsbrædderne og taget fungerer som hidtil, korrekt?

Vi vil nødigt lave noget forkert, men vi vil også gerne lave mindst muligt - tak for al den hjælp I kan bidrage med.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det med at lave mindst mulig gælder ikke når man renoverer hus. Det passer på folk som bor i lejligheder.  
Du skriver at der ikke er dampspærre. Nej det er der ikke nu da sønneke har hugget den af. En pudset flade betragtes som dampspærre hvis den er hel.
Jeg går ikke ud fra at der er det krævede isolering hvis det er fra 1956 og når man laver en gennemgribende renovering så skal isolering leve op til de nye krav. Der skal vel også trækkes lidt el osv. 
I behøver ikke at pille det gamle isolering væk, bare supplere med måske 200 mm mere indad.  
Men for at svare på selve spørgsmålet, ja i kan godt sætte gipsplader direkte på den tætte forskalling. Jeg ville foretrække 1 lag fibergips , og bruger den med retkant hvor de limes på kanter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar. Ja, vi har læst mere op på tingene og som du skriver så var pudsen dampspærren :-) Vi har fået lidt forskellige svar alt efter hvilken 'ekspert' vi har spurgt. Alt fra 'jeg ville bare smække gipsplader op' til 'I skal have en fuldstændig tæt dampspærre på før I sætter gipsplader op, ellers får de fugt og ...'

Lige nu er vi nok mest til at købe en gang rørvæv og kalkmørtel og så pudse hele væggen op igen, så det står originalt og tage det som en mulighed for at lære noget nyt.

Ham her får det i hvert fald til at se ud som noget man godt kan prøve selv :-)
ev elmand skrev den 18-07-2023 23:03:08

En pudset flade betragtes som dampspærre hvis den er hel.

Jeg kom lige til at tænke på en ting. Jeg er med på at den pudset flade er dampspærren, men hvordan forholder det sig når der er en 50x70cm lem lavet af træ som giver adgang til skunken? Det må da alt andet lige betyde at 'dampspærren' er brudt og dermed ikke tæt?

Det er ikke muligt at fjerne den lem, da der skal være adgang til radiator rør
Ja en lem er altid en delvis utæt del af dampspærre. Men det betyder ikke at man skal undlade dampspærre på resten af arealet 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også