Nedgrave PEM-rør (tvivl om kabelrør)

Jeg skal ha' gravet 30 meter 25mm-PEM-rør ned fra hovedhus til haveskur = opsætning af alm. udendørs vandhane.

Nu bliver jeg en tøsedreng, fordi jeg er bange for PEM-rørets holdbarhed i jord - og overveje at bruge penge på et kabelrør det kan trækkes i. 

Hvad ville du gøre?

Hvor lille en (indvendig) kabelrør-dimension kan jeg gå ned i, og stadig skubbe 30 meter 25 mm-rør igennem?

mvh  Jan

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er absolut ingen grund til at trække PEM røret i et kabelrør på grund af holdbarheden. Man antager at PEM rør har en holdbarhed i jord på over 100 år, så det skal nok holde i din tid.

Søren O
Der ligger 100.000 vis af km pem-rør som forsynings- og stikledninger fra alle danske vandværker. Tror du også de ligger i trækrør?

Selvbygger med stort S. 
Gætter på at dine PEM-rør-fittings vil gå i stykker først. Tænker at plast bliver sprødt over tid.

Hvis det var mig ville jeg vælge PEX-rør + fittings - det kan man få med messingfitting til en rimelig pris - selvom røret koster lidt mere. Men så kan du få røret som rør-rør som kan udskiftes.
PEM rører beregnet til formålet. Det er tilhørende fittings også, så det er ligetil at anvende og holder i mange årtier. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis