Overgangsprofiler

Hej!

Jeg har haft et projekt med at fjerne en skillevæg - i øvrigt med stor hjælp fra dette forum biggrin

Der er nu et gab mellem de to trægulve fra de to sammenlagte rum på ca. 70 mm. Jeg har ledt efter overgangsprofiler, men har indtil videre kun fundet overgangsprofiler, som er 50 mm brede.

Er der nogle som kender til, hvor man kan finde profiler, som er bredere, eller måske har andre ideer til, hvordan man let kunne løse dette "lille" problem.

På forhånd tak for hjælpen smile

<p>Mvh. <br /> Michael</p>
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først lige nogle spørgsmål !!

Hvad er det for to trægulve du har ??

Ligger de i samme niveau ??

Hvilken retning ligger de i ?? Er det langs hullet eller på tværs af hullet ??

Hvis gulvene ligger i niveau, og du er tilfreds med en "planke mellem gulvene" kan du så ikke bare yildanne en af det samme materiale der er i de to gulve ?? Det er jo i princippet et gulvbrædt der blot forbinder de to gulve. Denne planke kan så være en parketplanke eller et stykke fyr eller ???

Den skal blot saves fint til så den netop passer med mellem de to gulve, både i bredden og i tykkelsen. Er hullet fordybt kan du røre lidt fliselim op og lave en udfyldning så niveauet passer. Herefter er det vel bare at lime det nye brædt i hullet !!

Eller har jeg misforstået noget ??

MVH Njord
Hvis trægulvene er ens, er min erfaring, at en planke i samme træ lagt på tværs er den mest "usynlige" overgang. Ellers har jeg med held brugt en plade af rustfrit stål, fræset ned i niveau med gulvet.

Mvh.

Jan R.
Tak for svarene.

For at uddybe nærmere (og det burde jeg måske nok have gjort fra start), så drejer det sig om laminatgulve i kirsebær. De ligger i samme niveau, og ligger på tværs af hullet.

Ved et massivt trægulv tror jeg helt sikkert, at de to løsninger ville være gode. Men umiddelbart er det vel sværere, når det drejer sig om laminatgulv, eller? Også mht. at få det til at se pænt ud.

Hvis muligt, vil jeg også gerne undgå, at der er en alt for stor niveauforskel i forhold til en evt. planke, som lægges på tværs.

Igen tak for svarene.

Du har jo formentlig en opgave i at skære kanterne rene på de eksisterende gulve. Det kan klares med en rundsav, men jeg ville nok foretrække en overfræser (flosser ikke).
Når du har et rektangulært hul (evt. med rundede hjørner?), skal du tilvirke en tilsvarende "planke". Lav den evt. med 5 mm luft hele vejen rundt.
Du kan evt. lægge den ned i våd fliseklæb (læg et stykke plast imellem), således den bliver understøttet overalt. Det er altid noget bøvl at få den til at ligge ordentligt, men denne metode giver ofte det "spillerum", der skal til.
Mellemrummet fuger du med en sort gummifuge.

Mvh.

Jan R.
Hej og tak for tippet!

Det lyder til at være en rigtig god idé, der er værd at prøve.

Har du en overfræser kan du få en flot kant, det er lettere end med en håndrundsav. Anvend en ret skinne eller et lige brædt som styr for fræseren.

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis