Overligger - bagmursopbygning

vi vil gerne gøre et vindue til en bredere dør. Jeg er i tvivl om, hvor overliggeren skal ligge korrekt.

Fornuften er tegl og der ligger en drager over denne. Der er ikke mursten over nuværende vindue. Bagved er der en gasbetonmur. Umiddelbart vil jeg mene, at der kun skal en overligger over gasbetonen og ikke ydermuren. Er det ikke korrekt?

Skal en udvidelse understøttes først før udskæring til bredere overligger - og i så fald er der en guide til det et sted?

Tanken er at finde prisen ved GDS (og kompleksiteten), og derfra vurdere om vi GDS eller finder en håndværker med tid inden 2030… 😅
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er for mig lidt uklart hvordan det er bygget op. Du skriver drager over, og ingen mursten over vindue.
Betyder det at vindue går helt op til rem ? og skal døren så også gå op til rem ?
Kommer der ikke mursten over døren så skal der ikke være overligger. Og man kan formode at remmen / drager kan holde selv om det bliver bredere. 
Et billede sat ind kunne forklare det meget bedre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Er det tilladt at komme med et hjertesuk. Hvad er det, der gør at ikke bare trådstarteren men også andre ikke finder det nødvendigt med billeder af det, der skal ændres. 
For nu at komme til sagen, har du ikke et par billeder af vinduet?

fase
Sorry. Det er den ubevidste bevidsthed om ikke at dele personfølsominformation vs praktisk anvendelighed. Nu med billede hvor ungerne lige uden for blev fjernet 😅
Vinduet udenfor går helt op til remmen, ja. Døren tænkes lige så høj så op til rem uden sten over. Indenfor er der gasbeton over som på billedet 
Hvis overliggeren over vinduet ikke er så lang, at den kan dække over døren, skal du belave dig på at skifte den til en, der kan nå over døren. Hvis gasbetonen ikke er bærende, kan du lave den af et element, som du saver til i passende mål.

fase
Annonce
Når der er en rem over ydermuren, så ligger spærene oftest af på denne. Hvis det er tilfældet, kan du godt skære ud til døren uden at gøre noget ekstra.
I så fald skal gasbeton kun holde sig selv oppe, og det vil det kunne. 
Du skal nok hugge stenene væk med fortanding i ydermuren på en forsigtig måde, så sten kan rengøres og genbruges. Du skal have muret ind ved døren så det er facadesten i hele dørhullet også ind imod døren. 
Der limes en gasbeton strimmel ind, så hulmur lukkes og yderst imod ydermur en 20 mm flamingo som bryder kuldebro. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 17-07-2023 22:43:34

Når der er en rem over ydermuren, så ligger spærene oftest af på denne. Hvis det er tilfældet, kan du godt skære ud til døren uden at gøre noget ekstra.
I så fald skal gasbeton kun holde sig selv oppe, og det vil det kunne.
Du skal nok hugge stenene væk med fortanding i ydermuren på en forsigtig måde, så sten kan rengøres og genbruges. Du skal have muret ind ved døren så det er facadesten i hele dørhullet også ind imod døren.
Der limes en gasbeton strimmel ind, så hulmur lukkes og yderst imod ydermur en 20 mm flamingo som bryder kuldebro. 

 Hvor advanceret er dette på en LDS skala? Det lyder jo simpelt nok, men skal jo helst være tæt og pænt. 


Tænker murstenene hugges så pænt at de kan genbruges evt vendt om, så muren udvendig er pænest mulig i siderne. 
det er jo det med at få muren pæn som er det vanskelige. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis