Ting ruster i min garage

Jeg har haft min garage i 1.5 år, og i de første 1 år og 2-3 måneder er intet rustet derude, men nu er bor, maskiner, ja alt med jern begyndt at ruste.

Jeg kan se tre ting jeg har ændret i seneste periode, uden at ane om det er nogen af dem.

1 - Jeg har fugt i kælderen oig har sat en blæser til at puste luft udefra og inde i kælderen.
En del af den fugtige luft der skubbes ud kan komme op i garanten
Dog har den ikke kørt synderligt meget, da det ikke afhjalp fugtproblemerne i kælderen.

2 - Jeg havde to ventolatorskakte i garagen, som jeg ikke brugte og som gjorde det ret koldt om vinteren når vinden stod igennem dem.
Dem murede jeg til.

Måske fugtig luft ophoes når det ikke har en let måde at ventilere på?
Garagen er dog ikke på nogen måde tæt derudover, men tættere nu.

3 - Jeg har haft en halv liter saltsyre stående i et plastikbæger til at rense cement fra værktøj.
Det har nok fordampet en 1-2 dl.
Måske de dampe har påvirket jernet derude til at ruste?

Og måske det er en helt fjerde grund jeg slet ikke tænker på :)
Jeg ved ikke ret meget om hvorfor ting ruster - Blot at de aldrig har gjort det før derude! :)

Nogen gode bud?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helt sikkert pga. saltsyren, det får ting til at ruste helt vildt..

Vi prøver igen, i morgen --
Seriøst?
Det sagde min far også, men jeg slog det hen. Det er jo ikke ret meget der stod i bægeret men ok, i kombination med at jeg har lukket ventilationen, så kan det jo selvf blive dere længere tid.

Hvad er det for nogle molekyler det afgiver, som reagerer med jernet?
Hvis nogen ved det, selvf :)

Jeg har en ret god lugtesans, og har intet bemærket i den henseende...

Tak :)
Helt sikkert saltsyren. Det lugter ikke.
Bare at have saltsyre i samme rum som værktøj, og så i en åben skål er en forbrydelse mod værktøjet.
Dyre lærepenge, sorry. Måske du skulle lytte til din far en gang imellem?

Jeg har googlet det nu og det viser sig at I har helt ret!
En åben dunk saltsyre er nok til at alt ruster.

Jeg lærte noget nyt her - Tak for hjælpen alle!
kan man fjerne rusten igen, efter det har været påvirket af saltsyre ?

Annonce
PS At have syre o.l. stående i en åben beholder er måske heller ikke den direkte vej til et Ridderkors.
En mus kommer forbi, vælter beholderen, og hvad så?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 26-07-2023 00:50:08

PS At have syre o.l. stående i en åben beholder er måske heller ikke den direkte vej til et Ridderkors.

Så er der en mus mindre. 

jetdirect skrev den 26-07-2023 09:25:54

JohnLarsen skrev den 26-07-2023 00:50:08

Så er der en mus mindre. 

men ingen tvivl at det ikke er forsvarligt og have et åbent glas åbent, spørgsmålet er så om det er lovligt og tage så stærke væsker over i et andet glas som ikke er markeret med at der er syre i glasset.

Lidt i samme boldgade: Det er strengt forbudt at afsyre mursten indendørs. Det påvirker alle metaller, messing dørhåndtag, vandhaner, elektronik og andet. Har der været brand afgiver brændt plast f.eks. elkabler syre og det første der så skal gøres er at maskiner osv. sprøjtes med noget beskyttelse for at modvirke rustangreb. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis