Åbning af vandbrønddæksel

Vi har et vandbrønd i haven som trænger til ar renses for snavs. Det er første gang vi skal åbne dæksel, med vi formår ikke at få det af.

Mit spørgsmål er; hvordan åbner man dette dæksel (se billede).

• vandbrønddæksel er ikke rustet fast
• dækslet kan bevæges 0.5 mm til siderne
• vi kan bare ikke løfte det op
• skal vi have et bestemt værktøj eller måske teknik til at løfte det op? 😊

håber at få nogle gode input fra jer 🤞
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I den side af risten, hvor hammeren er placeret, stikker du en krog eller spidsen af hammeren ned i et af hullerne og trækker til. Så skulle dækslet gerne åbne sig. Det kan godt sidde fast så træk til. 

fase
Av, det siger mig ikke noget. Jeg har en gang lagt et dæksel ned i noget “rødgods”, men det var i 2014/2015 - er det det du tænker på?
Umiddlebart kan jeg ikke huske hvorDan det virkede, men jeg mener det bare lå løst”, d.v.s. ingen former for låse, hængsler osv.
Kan det være en form for hængsel eller ”tap” oppe øverst i venstre hjørne?
Jeg ville give det noget WD40 eller lignende hele veje rundt, gerne nogle dage træk. Måske slå forsigtigt hele vejen rundt for at løsne det.
Og så ville jeg forsøge med en krog nederst i højre hjørne, måske med en form for ”vægtstang”. En lang lægte, er langt koben eller lignende.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Hej igen. Vi har prøvet med WD-40, hammer, skruenøgle, koben og løfte låget med stæk snor mellem tremmerne, med det sidder fast.

Selve låget bevæger sig sidelængst 0,5 millimeter, så det er ikke rustet eller irret fast.

Det er som om at der er en indvendig låsemekanisme, som gør at vi ikke kan løfte låget af. Indvendig er der på to af siderne hver sin jernplade som stikker 8-10 cm ned fra låget. Det er som om disse plader holder låget fast.

Jeg er lidt “lost” og kan ikke finde noget på nettet som kan hjælpe. 
Hvad med den lille runde "dims" ud for tappen? Kan den noget? For eksempel trykkes ned.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Inden I nu giver helt op, så prøv at spørge en kloakmester om han kan løse problemet.

fase
Lummair skrev den 18-07-2023 08:05:42

Jeg tror at du med denne type skal have et stykke fladjern ned ude for enden af tappen. Der sidder nok en låsemekanisme du skal have skubbet til side. Måske du kan bruge en kratig skruetrækker eller en tynd mejsel.
Der skal nogen gange masseres en del for at få låsemekanismen fri.

Se fx beskrivelsen på dette dæksel:
https://www.stark.dk/raw-32-sl-d-karm-med-daeksel-12-5t-384-mm-384-mm-315-mm?id=6720-5718943

Ja det er lidt besværligt, som jeg husker skal der presses ned i mellemrummet mellem tappen i dækslet og karmen, så frigives låsen, og du kan vippe dækslet op.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej alle, så var den løs!!

Tak for alle gode input -

Det var nemlig at presse ned i mellemrummet og “trække up” som en spand maling. Til sidst giver de indvendige lås sig, og dækslet kan hives af. Boom!

Igen; tak for gode inputs. Nu er brønden renset!

Dækslet var nemlig af typen PN32 (link til Stark hjemmeside foroven) - her skriver de hvordan det åbnes.

Med venlig hilsen
Dánial
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også