Løsne mørtel uden at beskadige mursten

Hej LDS,

Jeg er i gang med at udskifte vinduer i det meste af huset, og vil i den forbindelse også sætte nye sålbænke i de blivende vinduer.
Jeg oplever, det er umuligt at røre ved fugen samt at løsne gamle sålbænke uden at stenen omkring slår revner. Jeg bruger et lille aflagt stemmejern og tapper forsigtigt med en hammer. Jeg er ny i arbejdet med sten og mørtel. Kan det gøres på nogen som helst mere nænsom måde, eller er det bare ærgerligt og må koste nogle nye sten? Og er det normalt at gamle mursten smuldrer, bare man kigger på dem? Huset er fra 50’erne.

På forhånd tak,

Joachim

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville starte med at lave et så dybt som muligt vandret snit lige over øverste sten med en vinkelsliber. 
Om jeg derefter ville fortsætte med vinkelsliberen lodret(det sviner en del) eller med stemmejernet er ikke så vigtigt.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Underlaget for sålbænk er ofte udført i beton og er isf stærkere end murværket.

Helt enig ift fremgangsmåde med vinkelsliber, det handler om at svække det inden du forsøger at flække det fra.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for jeres input, jeg vil prøve at gå forsigtigt til det vinkelsliberen. Er det en dum ide at lade underlaget blive og hæfte det med en ny fuge mod stenene under, hvis jeg skærer et snit til det? Og så et tyndt lag mørtel/fliseklæb ovenpå til sålbænken i skifer.
Det virker meget besværligt at få løst og er gjort af flere store sten.

Kommer jo an på hvilken sålbænk der skal være efterfølgende? Antog der var en grund til at du var ved at fjerne underlaget?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du angriber mørtelen, / beton i revnen imellem mursten og beton. Så vil det gå ud over den svageste del. 
Hvis der er plads så kan du lime sålbænk på det eksisterende. Ellers må du følge rådet med vinkel sliber og så slå det i stykker oppefra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Det kunne jeg have uddybet. Der skal en skifer sålbænk på i ca. samme tykkelse som de gamme brune fliser. Så underlaget passer fint, men var flere steder revnet og gået en smule løst fra murstenene efter fjernelse af fliserne. Men andre steder sidder den godt fast. Der var min første indskydelse at fjerne underlaget og bygge det op på ny. Men hvis jeg kunne undgå at lege med det ved 12 vinduer og i stedet skære et snit og ‘lime’ den op, hvor den er løs, kunne det gøre mit liv noget lettere lige nu.
Men takker for jeres input!
Hvis det ikke er mere løs end den på billedet så limer du bare ny sålbænk ovenpå. Der kommer aldrig vand ind i den revne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis