Installere et komfur

Hej! Har fået nyt komfur, og vil gerne selv sætte det til. Gamle ovn var 15 år gammel, og havde 5 ledninger, nye ovn har kun 3. Hvor skal de sættes til i udtaget? Ved at grøn er jord, men skal lige være sikker på den brune og blå. Kan det lade sig gøre overhovedet, eller skal jeg have et helt nyt udtag til væggen? (Det kan tage 380v, komfuret er 230v)
Hej! Har fået nyt komfur, og vil gerne selv sætte... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes også det er fint med lidt meningsudveksling mellem faggrupper.
Er selv elektronikingeniør med 35+ fagår på bagen, derfor mit fokus på datablade og fabrikantdokumentation (vi har ikke andet, glem byggenormer mv., det er en ny beregning hver gang).

Beklager, men jeg kaster noget benzin på bålet.

Man skal følge producentens krav og man skal overholde loven. I dette tilfælde er lovens krav opfyldt ved at følge producentens krav. Man kan ikke vide om producentens krav skyldes en bestemt aflastning, en tætning, noget materialevalg eller noget helt andet.

Sådan-gør-jeg-altid-holdningen er meget stærk hos mange håndværkere. Jeg er helt sikker på, at når trådstarter får en elektriker til at gøre arbejdet, vil han få det kabel som elektrikeren har i sin bil og som han altid bruger.
GodeVen skrev den 18-07-2023 12:11:09

Man skal følge producentens krav og man skal overholde loven. I dette tilfælde er lovens krav opfyldt ved at følge producentens krav. Man kan ikke vide om producentens krav skyldes en bestemt aflastning, en tætning, noget materialevalg eller noget helt andet.

Sådan-gør-jeg-altid-holdningen er meget stærk hos mange håndværkere. Jeg er helt sikker på, at når trådstarter får en elektriker til at gøre arbejdet, vil han få det kabel som elektrikeren har i sin bil og som han altid bruger.

Autoriseret elmand kom, han klippede det gamle kabel af den gamle ovn, og genbrugte bare det. Præcis hvad jeg selv havde tænkt mig at gøre, nu kostede det mig bare 600 kroner istedet for -_-

Men så er det da gjort korrekt!
GodeVen skrev den 18-07-2023 12:11:09

Det er da helt i orden, at du blander dig og kaster benzin på bålet. Pas på at du ikke brænder dig   . Jeg lægger mærke til, at du skriver loven skal overholdes. Det er vi fuldstændig enige om, men jeg savner en henvisning til, hvor det står, at man ikke må bruge 1,5mm2 ledning som tilledning. Det er sådan, at en tilledning kan belastes med en højere strøm end en ledning i fast installation, fordi afkølingsforholdene er bedre end i fast installation. Desuden er belastningen ikke konstant på et komfur/en kogeplade. Endvidere er det sådan, at man i dag kan forsikre et stykke 1,5 mm2 kabel med 16 A, såfremt de rette forhold med hensyn til afkøling er tilstede. Det er du selvfølgelig helt klar over.

Jeg kan hilse og sige at din kommentar om, at håndværkere siger, at sådan plejer vi at gøre også i stor udstrækning omfatter andre faggrupper. Måske også din?
Jeg ser frem til din kommentar med hensyn til det forkerte i at bruge 1,5mm2 som tilledning.

fase
Der er intet forkert i at bruge 1,5mm2, medmindre producenten forlanger et større kvadrat.

Jeg er stor fortaler for at man gør som man plejer, medmindre der er argumenter for at gøre andet. Her er argumentet producentens krav.

Man skal overholde producenternes krav. Hvis fx terminaler er lavet til et bestemt kvadrat, har man ikke lov til at montere et kabel med et andet kvadrat.
Annonce
God meningsudveksling ;-)
min ydmyge kommentar til sådan en diskussion vil være man skal huske at se sagen fra begge sider.
Er selv uddannet elektriker for 30 år siden, lige derefter læst maskiningeniør. Arbejdede på en mindre maskinfabrik hvor smede og andre på værkstedet havde +20 års erfaring inden for den branche vi arbejdede i.
Jeg har aldrig oplevet at de ikke accepterede mine design valg, selvom det ikke var som det plejede. Men jeg skulle huske at lytte til deres erfaringer og bruge min viden så vi sammen kunne lave optimale løsninger. Det de kunne se og tale ud fra var ofte kun et meget lille udsnit af et helt savværk

så det jeg vil sige var bare, husk at faglighed ikke er lig med altvidende, men også at når man intet ved, er intet svært.

goddag til alle
Mini me
Mini Me skrev den 18-07-2023 15:13:14

God meningsudveksling ;-)
min ydmyge kommentar til sådan en diskussion vil være man skal huske at se sagen fra begge sider.
Er selv uddannet elektriker for 30 år siden, lige derefter læst maskiningeniør. Arbejdede på en mindre maskinfabrik hvor smede og andre på værkstedet havde +20 års erfaring inden for den branche vi arbejdede i.
Jeg har aldrig oplevet at de ikke accepterede mine design valg, selvom det ikke var som det plejede. Men jeg skulle huske at lytte til deres erfaringer og bruge min viden så vi sammen kunne lave optimale løsninger. Det de kunne se og tale ud fra var ofte kun et meget lille udsnit af et helt savværk

så det jeg vil sige var bare, husk at faglighed ikke er lig med altvidende, men også at når man intet ved, er intet svært.

goddag til alle
Mini me

For nu at begynde bagfra, så er vi fuldstændig enige om, at man som fagmand ikke kan vide alt om faget. Derfor er det heller ikke alle spørgsmål, jeg svarer skråsikkert på.

Ja selvfølgelig har dine ansatte udført det arbejde, de er blevet pålagt. Men jeg bliver nødt til at spørge om du aldrig har haft en snak med den, der skulle lave arbejdet om eventuelle ændringer eller forbedringer. Det har for mig haft den virkning, at når jeg spurgte den rådgivende ingeniør om, hvorfor det skulle laves sådan og kunne det ikke laves anderledes, så har vi fået en snak om hvorfor og hvordan. Det har været utroligt givende enten det nu var el, biologi eller kemi. Jeg har været ansat på et renseanlæg som chef for elafdelingen   . Der var kun mig i den afd.   

fase
Jo derfor prøvede jeg at skrive:
 “Men jeg skulle huske at lytte til deres erfaringer og bruge min viden så vi sammen kunne lave optimale løsninger”, da jeg endnu har til gode at møde nogen som er så dygtig at de ikke kan lære noget ;-)
Jeg elsker at arbejde sammen med nogen der er dygtigere end mig, de skal bare ikke tro det.

mvh
Mini me 
Mini Me skrev den 18-07-2023 17:17:31

Jo derfor prøvede jeg at skrive:
 “Men jeg skulle huske at lytte til deres erfaringer og bruge min viden så vi sammen kunne lave optimale løsninger”, da jeg endnu har til gode at møde nogen som er så dygtig at de ikke kan lære noget ;-)
Jeg elsker at arbejde sammen med nogen der er dygtigere end mig, de skal bare ikke tro det.

mvh
Mini me 

Du har fuldstændig ret. Jeg ser så lidt anderledes på det, fordi det er en fornøjelse at arbejde sammen med nogen, der dygtigere end mig. Jeg kunne måske lære noget. Det kan jeg så tage til mig uden nødvendigvis at fortælle det. 

Jeg havde engang en chef, som kunne finde på at spørge: "Kunne det ikke have været anderledes". Det betyd, at det kunne være lavet anderledes. Det gjorde, at udover at montere kabelskabe (det hedder ikke en gravsten. En gravsten er et kabelskab lavet af LK og senere overtaget af ER) fik jeg lov til at splidse telefonledninger, bygge automatik til vandværk osv. Der var lærerigt, men fordrede også at fritiden sommetider blev inddraget uden løn. Men det gav et spændende arbejde. 

fase
@ Mini Me og Fabian
Jeg forstår vist ikke hvad i opnår/opnåede ved “Jeg elsker at arbejde sammen med nogen der er dygtigere end mig, de skal bare ikke tro det” hhv “Jeg kunne måske lære noget. Det kan jeg så tage til mig uden nødvendigvis at fortælle det”. Måske misforstod jeg jeres udsagn?
Tror i ikke i blev gennemskuet, og måske derfor grinet lidt af?
Jeg kender nemlig også godt princippet, men har altid indrømmet når jeg blev klogere. Det gik så skægt nok også den anden vej.
På den måde kunne vi på tværs af forskellige fagligheder udvikle gode løsninger.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis