Installere et komfur

Hej! Har fået nyt komfur, og vil gerne selv sætte det til. Gamle ovn var 15 år gammel, og havde 5 ledninger, nye ovn har kun 3. Hvor skal de sættes til i udtaget? Ved at grøn er jord, men skal lige være sikker på den brune og blå. Kan det lade sig gøre overhovedet, eller skal jeg have et helt nyt udtag til væggen? (Det kan tage 380v, komfuret er 230v)
Hej! Har fået nyt komfur, og vil gerne selv sætte... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bent Andersen: 
Det er med byretten kan du til en vis grad have ret i. 
Men i enhver tilslutnings anvisning står der som det overordnede at det skal tilsluttes ifølge landets regler hvor maskinen monteres. Og her i DK er reglerne at man kan bruge 1,5 mm2 ledere når der er tale om tilledninger.  
  Og den holder i byretten   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Bent Andersen skrev den 16-07-2023 21:50:51

Jeg bruger hvad der står i brugsanvisningen. Punktum.
Så har jeg også mit på det rene hvis der sker noget mht. forsikring osv.
Undskyldningen med "Jamen, elektrikeren sagde..." holder ikke i byretten.

Uanset hvad der står i brugsanvisningen, så er 1,5 mm2 lovlig som tilledning til komfuret. Den holder i retten, fordi det ikke er noget elektrikeren sagde, men er den rette lovlige dimension til et komfur forsikret med 16A. Så kan du protestere som du vil. Punktum finale.

fase
To LDS medlemmer er klogere end producenten af komfuret.
Jeg har lige lært noget nyt.

Bent Andersen skrev den 16-07-2023 22:41:41

To LDS medlemmer er klogere end producenten af komfuret.
Jeg har lige lært noget nyt.

Begge to LDS medlemmer er aut. installatører. Så du kommer lige med henvisning til dit udsagn om manglende viden om reglerne for tilslutning af komfurs tilledning i DK. Reglerne er sikkert ens i Tyskland og DK eftersom det handler om harmoniserede regler i EU. 

fase
Jeg har ikke nævnt jeres kvalifikationer med ét ord. Kun påpeget mine prioriteter når det drejer sig om dokumentation.
Og dér vejer producentdatabladet tungere end "Den aut. installatør siger..."
'Nuff said.

Annonce
Du skal læse hele tilslutnings anvisningen, og så skal du vide at de ofte er automatisk oversatte. 

Tak for svar! Og diskurs, det var ikke meningen det skulle blive en hel kamp. Jeg tror jeg får en autoriseret til at ordne det i sidste ende, så er jeg sikker på at det bliver gjort ordentligt. 
Nu er det jo ikke din skyld, at der blev en diskution ud af det, men af og til opstår der meningsforskelle, hvor meninger bliver fastholdt. Det skal du ikke tage højttideligt.

fase
Superkebab skrev den 17-07-2023 10:08:34

Tak for svar! Og diskurs, det var ikke meningen det skulle blive en hel kamp. Jeg tror jeg får en autoriseret til at ordne det i sidste ende, så er jeg sikker på at det bliver gjort ordentligt. 

Helt enig i at det er en god beslutning.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der kan komme diskussion, da det er et gør det selv forum hvor hver især kan have sin mening. Så er der naturligvis nogle fagpersoner i forskellige brancher, og her sætter jeg Fabrin og jeg selv i bås som meget erfarne el - installatører. Det kan give nogle venlige hug fra tid til anden. Det tager jeg ganske rolig.
Jeg har for nylig set en smed og vvs uddannet komme på banen i andre tråde, Han blev meget hurtig stødt over at der var andre meninger end hans. Det skal man ikke lade sig fornærme over på sådan et hyggeligt forum. 

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis