Installere et komfur

Hej! Har fået nyt komfur, og vil gerne selv sætte det til. Gamle ovn var 15 år gammel, og havde 5 ledninger, nye ovn har kun 3. Hvor skal de sættes til i udtaget? Ved at grøn er jord, men skal lige være sikker på den brune og blå. Kan det lade sig gøre overhovedet, eller skal jeg have et helt nyt udtag til væggen? (Det kan tage 380v, komfuret er 230v)
35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke have et nyt udtag, du skal have et nyt komfur. Det komfur, du viser, kan du ikke tilslutte lovligt.

fase
Som S. Fabrin skriver skal du have et andet komfur, hvis man søger på model nr står det at det skal tilsluttes 3x16 amp. Så tror der er sket en fejl. Link til Gram
God dag
Mini me
Jeg tror nu ikke du skal have nyt komfur, men.. Gram har den uskik at sælge komfur i Danmark med et 3 leder kabel monteret, som åbenbart er lovligt i Norge (tror jeg det er)
Du skal pille bageplade af komfur og se på tilslutning der hvor kablet kommer ind. Jeg vil tro det er den normale klemrække med en 5-6 terminaler, så du kan nøjes med at skifte til nyt kabel.

mdn skrev den 16-07-2023 11:02:29

Jeg tror nu ikke du skal have nyt komfur, men.. Gram har den uskik at sælge komfur i Danmark med et 3 leder kabel monteret, som åbenbart er lovligt i Norge (tror jeg det er)
Du skal pille bageplade af komfur og se på tilslutning der hvor kablet kommer ind. Jeg vil tro det er den normale klemrække med en 5-6 terminaler, så du kan nøjes med at skifte til nyt kabel.

Åh pyha, det er da bedre end at skifte komfuret ud heldigvis. Hvilket kabel skal jeg have, samme som min gamle (altså sårn et med 5 ledninger).?

Annonce
Du skal købe et stykke 5x1,5mm2 . Det kan du sikkert købe i et byggemarked. 

fase
Superkebab skrev den 16-07-2023 11:11:37

Åh pyha, det er da bedre end at skifte komfuret ud heldigvis. Hvilket kabel skal jeg have, samme som min gamle (altså sårn et med 5 ledninger).? 

Du kan jo tage kablet fra det gamle komfur hvis det er langt nok.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Som Discrusio siger, kabeltypen står på side 12. Det er 2,5 kv, 5-leder gummikabel. Glem alt om billigt byggemarked- plastikkabel. Brug kabeltyller på enderne.
Gør det ordentligt!

Bent Andersen skrev den 16-07-2023 13:42:24

Som Discrusio siger, kabeltypen står på side 12. Det er 2,5 kv, 5-leder gummikabel. Glem alt om billigt byggemarked- plastikkabel. Brug kabeltyller på enderne.
Gør det ordentligt!

Elektrikerne bruger 5x1,5mm2. Det er en lovlig dimension som tilledning også som plastisoleret. Vi er enige om ledningstyllerne.

fase
Jeg bruger hvad der står i brugsanvisningen. Punktum.
Så har jeg også mit på det rene hvis der sker noget mht. forsikring osv.
Undskyldningen med "Jamen, elektrikeren sagde..." holder ikke i byretten.

Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis