Have/hegn søjler hvordan ?

Hej

Har googlet løs og brugt søgefunktion herinde, men er stadig ikke blevet klogere… så jeg håber derfor at jeg kan få nogle gode råd og vejledning…

Vi skal have fjernet vores hæk og have lavet et træhegn med murede søjler imellem.

Stykket er 35-40 meter langt og vi vil gerne have det i 1.80 højt. Tænker det bliver 5-6 søjler.

Tanken var søjler opbygget i fundablokke/lecablokke/Ytong, eller andet, og så træ i imellem søjlerne. Søjlerne pudses. (Mursten er udelukket, da jeg tvivler lidt på resultatet, vurderet ud fra egne evner!)

Kunne godt bruge nogle råd og bud på hvad der er bedst og hvilken metode.

1: hvad er nemmest at bygge søjlerne i?
2: hvordan bør det laves ?
3: vi påtænker at smide batts mellem træbeklædningen så det fungerer som støjhegn.
4. Vi ønsker lamper på søjlerne. 

Det er mest det muretekniske jeg er helt på bar bund i og jeg kan simpelthen ikke finde nogen guide til det.  Særligt HVAD der er nemmest og lave søjlerne i.

Mvh.
Morten 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja var det mig det ville lave sådan et projekt så ville jeg støbe hver søjle i et stykke i beton med armering inden i. De andre muligheder du nævner synes jeg personligt er grimme og tror heller ikke at det holder mad noget muret. Her mener jeg at jeg ville grave et hul til frostfri dybde og så lave en søjleforskalling og støbe det hele i et hug.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
5 søjler til 40 m hegn dvs. 10 m træelementer imellem. Det får du ikke held med uden også at lave adskillige pæle eller punktfundamenter til at bære det.

Murede søjler skal i øvrigt laves i mursten ellers ser det efter min mening forfærdeligt ud.

Selvbygger med stort S. 
kovas skrev den 15-07-2023 12:06:49

Ja var det mig det ville lave sådan et projekt så ville jeg støbe hver søjle i et stykke i beton med armering inden i. De andre muligheder du nævner synes jeg personligt er grimme og tror heller ikke at det holder mad noget muret. Her mener jeg at jeg ville grave et hul til frostfri dybde og så lave en søjleforskalling og støbe det hele i et hug.

Tak for svar . Tænker at det bliver lidt omstændigt at støbe direkte . De skal være 180cm høje plus de 90 i jorden . ? 

Superdiy skrev den 15-07-2023 13:00:15

5 søjler til 40 m hegn dvs. 10 m træelementer imellem. Det får du ikke held med uden også at lave adskillige pæle eller punktfundamenter til at bære det.

Murede søjler skal i øvrigt laves i mursten ellers ser det efter min mening forfærdeligt ud.

Tak for svar . Jeg ville også støbe nogle stolper i jorden midt i mellem søjlerne, da det andet ikke ville være holdbart, som du også skriver.

Men kan det ikke se pænt ud hvis man pudser det?  Vores hus er gråfiltset og tanken var at søjlerne skulle ligne huset i farven.  

Nu er søjler jo vidt begreb, højden har du angivet, men hvad med dimensionen, bredde og dybde?

Har du overvejet varmgalvaniseret IPE Stål profiler?
Støbte stolper kan også fos/købes, dog vanskelige at håndterer pga. vægt?

Hvis du murer en søjle er du, alt andet lige, nødt til at have jern i midten, f.eks. IPE 80 stålprofil, som er støbt ned i de 90 cm.
Du kan også lave søjlen forspændt, med f.eks. rundstål/ ell rør støbt ned i de 90 cm og "kraftig" stålplade i toppen, som bliver spændt ned på det murede.

Hvis du bruger fundablokke/lecablokke bliver det, alt andet lige, en stor søjle, i omkreds eller du må dele blokkene.
Mursten vil være det nemmeste hvis du ønsker søjler på 30-40 x 30-40 cm.
Murstenene kan du altid pudse eller filtses bagefter.

Hvis du vil undgå jern i midten skal du op omkring 60x60 cm, i så fald kan du bruge f.eks. Lecablokke 19x10x49 cm.
GSH skrev den 15-07-2023 14:33:37

Nu er søjler jo vidt begreb, højden har du angivet, men hvad med dimensionen, bredde og dybde?

Har du overvejet varmgalvaniseret IPE Stål profiler?
Støbte stolper kan også fos/købes, dog vanskelige at håndterer pga. vægt?

Hvis du murer en søjle er du, alt andet lige, nødt til at have jern i midten, f.eks. IPE 80 stålprofil, som er støbt ned i de 90 cm.
Du kan også lave søjlen forspændt, med f.eks. rundstål/ ell rør støbt ned i de 90 cm og "kraftig" stålplade i toppen, som bliver spændt ned på det murede.

Hvis du bruger fundablokke/lecablokke bliver det, alt andet lige, en stor søjle, i omkreds eller du må dele blokkene.
Mursten vil være det nemmeste hvis du ønsker søjler på 30-40 x 30-40 cm.
Murstenene kan du altid pudse eller filtses bagefter.

Hvis du vil undgå jern i midten skal du op omkring 60x60 cm, i så fald kan du bruge f.eks. Lecablokke 19x10x49 cm.
Tak for det uddybende svar . Beklager de manglende dimensioner - det er jo ret væsentligt 😄

Tanken var 180 cm høj og noget der ligner mellem 40 og 60cm i bredde og dybde. Tænker det hele skal laves ret solidt, da stykket er så langt og tænker vindpresset er ret stort, når det står lige ind på.

Har godt set de færdigstøbte, meeen… synes de kostede 6-9.000kr stykket og så x 5 eller 6. Synes jeg er lige krads nok. Plus alt det andet.

Ville allerhelst lave det mursten, men tror sgu ikke jeg kan få et resultat, man ikke får ondt i øjnene af at kigge på!   Så derfor tænkte jeg funda/leca/ytong osv..  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis