Ladning Elbil. Ladnng på motorvej?

Hej

Har just købt en elbil Renault Zoe til min mor.

Kører fantastisk og det lave lydniveau perfekt da hun ikke hører så godt.

98% af tiden vil den blive ladet hjemme det har jeg styr på.

Men ladning på Motorvej?
Bilen har kun type 2 stik maks 22 kw.
På tankstationerne har de gerne en lynlader som jo har CSS stik og lader med DC eller kan de lade med AC også?. (I så fald må der skulle en adapter til?)

Eller kan man kun lynlade ved de fleste tankstationer?

I hindes tilfælde vil det være maks. 5 gang / år der måske skal toppes op på en tur i en 1/2 - 1 time for at nå destination
 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Renault Zoe har kun 22kw type 2 stik som standard.
Hvis du har købt hurtigopladning som tilbehør, så har den også mulighed for at oplade med CCS.
Det kostede 7.900 sidste år for storkunder, jeg kan ikke finde noget om det på deres hjemmeside nu.

Her er brochuren fra sidste år hvor prisen er nævnt: https://www.renault.dk/-/media/Project/Hedin/Navigo/Renault/RenaultDkSite/PDF/Fleet-beskatningspriser/renault-zoe-prisliste-fleet.pdf

Hvis bilen er købt brugt, så er det altså ikke sikkert du har mulighed for andet end de 22kw type 2.
Hvis du har købt den fra ny, må du snakke med forhandleren om hvad der følger med.
Det lyder da næsten godt, og lidt ved siden af dit spørgsmål, “Kører fantastisk og det lave lydniveau perfekt da hun ikke hører så godt”. Hvorfor er lavt støjniveau godt når man har lytteproblemer?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hvis bilen kun har type 2 stik, kan den ikke lyn-lades eller hurtig-lades.

Lynladning er DC, mens type 2 er AC. Med 22 kW skal man regne med cirka en times opladning for at køre 100 km. Type 2 ladestationer findes rigtigt mange steder. Man kan dog ikke gå ud fra, at der hvor der er lynladere, er der også type 2. Der er ikke noget der hedder adaptere, hun skal finde et sted med type 2.

Offentlig opladning kan være noget af et app-helvede. Måske skal du melde hende til par firmaer og prøve det en gang inden hun skal på tur. Hun skal selv have et type 2 kabel med. Hun må nok forvente at skulle køre fra motorvejen.

ZOE er ikke en langtursbil. Især ikke hvis det er modellen fra før 2015, med 22 kWh batteri. Der bør man nok ikke køre mere end 50-70 km mellem hver opladning på en langtur.  
Annonce
Jeg skal måske lige forklare hvorfor man skal ind og lade for hver 50-70 km i en bil der opgivet til at kører over 200 km på en opladning.

Den første generation Zoe havde et batteri på 22 kWh og var opgivet til at kunne køre 210 km. Det var målt efter den gamle  NEDC standard, Det er mest kørsel ved lav hastighed, og vil for de fleste tilfælde give en urealistisk lang distance.

En ZOE bruger mere end 0,2 kWh pr. km ved motorvejshastigheder på 110-130km/t. Teoretisk kan den altså køre under 110 km på motorvej. Nu er det bil med nogle år på bagen, så man skal regne med at den kører helt så langt mere. Desuden vil man normalt ikke køre den helt i bund. De fleste bryder sig ikke om at den kommer under 20-30 km, det kunne jo være at laderen var i stykker og man skulle videre til den næste. Elektronikken lader ikke et 22 kWh batteri med 22 kW helt op til 100%. Den er nok nede på 11 kW ved 90%. Så når man er undervejs, kan det ikke betale sig i tid at vente på 100%. Man skal ikke regne med end 50 km, før man skal have 30 minutter til ladning. Når  man starter hjemmefra er den nok på 100%, så der kan man måske køre 70 km.

Den næste generation ZOE havde et 41 kWh batteri. Hvis man kører med den samme sikkerhedsmargin i bunden, giver det mere end dobbelt så langt mellem ladestop. Men på grund af den langsomme opladning er det stadig ikke en bil, der egner sig til lange ture. Den nyeste generation har et 52 kWh batteri.

En meget lang tur vil være fra Aarhus til Frederikshavn og det er med 41 kwh batteri.

Så det tænker jeg fint går an.
Ellers så kører den mest til og fra Ry

Er egentlig ret positiv overfor elbiler.

Undrer mig ingen laver en stationcar?
Måske ikke på størrelse med min aldrene Volvo V70 man alligevel en stationcar
Så der f.eks var plads til fruens hund
MG5 er er en elektrisk stationcar. Den koster under 300.000 kr og har fået rimeligt pæne reviews.
JonDop skrev den 17-07-2023 19:57:24


Undrer mig ingen laver en stationcar?
Måske ikke på størrelse med min aldrene Volvo V70 man alligevel en stationcar
Så der f.eks var plads til fruens hund

Har du prøve at se i bilmagasinet


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis