Dimensionering af ventilationskanaler

Hej.
Efter en større ombygning, med nedrivning af vægge, skal jeg nu have lavet kanalerne til mit ventilationsanlæg om, så det forsyner de nye rum. Før havde jeg en stue på ca. 20m2, med en enkelt ø125 indblæsningsventil, denne stue er nu blevet ca. 40m2. Hvis man går efter 0,3l/s, og max. 60m3/time for ø125, burde denne være nok, men dengang jeg installerede anlægget, havde jeg et aflangt rum, hvor jeg fik at vide der skulle placeres en ø100 i hver ende (Formentlig grundet fordeling). Vil det være tilrådeligt at tilføje en ø100 i stuen, eller er det nok med den ø125 der sidder der i forvejen? Rummet er forholdsvis kvadratisk (Dog sidder ventilen i yderkanten af rummet, ved et terasse dørparti. Det er et køkken-alrum, og i køkkenet sidder en ø100 udsugning.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens sende 60 m3/t gennem en enkelt ø125. Det er kun et spørgsmål om hvor meget det kan høres. I en stue er næppe et problem. I et soveværelse ville det være generende for nogle.

0,3l/s  er så lidt, at du lige så godt kan slukke. Det 1 m3/t eller udskiftning af al luften i et 40 m2 rum hver fjerde dag. Ved 60 m3/t er det cirka hver anden time. Åbner man et vindue i hver ende af stuen bliver al luften udskiftet i løbe af nogle minutter - selvfølgelig afhængig af vind.
GodeVen skrev den 14-07-2023 11:08:18

Du kan sagtens sende 60 m3/t gennem en enkelt ø125. Det er kun et spørgsmål om hvor meget det kan høres. I en stue er næppe et problem. I et soveværelse ville det være generende for nogle.

0,3l/s  er så lidt, at du lige så godt kan slukke. Det 1 m3/t eller udskiftning af al luften i et 40 m2 rum hver fjerde dag. Ved 60 m3/t er det cirka hver anden time. Åbner man et vindue i hver ende af stuen bliver al luften udskiftet i løbe af nogle minutter - selvfølgelig afhængig af vind.

De 60m3/t var hvad jeg så man max anbefalede på en ø125, og 0,3l/s er minimumskravet pr. m2, men det er måske bedre så bare at tilføje en ekstra ø100 i den anden ende af rummet?

Det er altid bedre med flere. Jeg tror dog ikke at du vil savne en ekstra, hvis du ikke monterer den.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis