Tilbygning sommerhus

Jeg skal til at bygge lidt i sommerhuset. Under eksisterende tag skal jeg inddrage en overdækket terrasse. Jeg har støbt sokkel/fundament som jeg bygger ovenpå. Det er et gammelt sommerhus hvor de andre eksisterende vægge er bygget af 10 cm træ. Mit spørgsmål er hvilke dimensioner I ville bygge det nye af? Jeg forestiller mig spærtræ i 45x120 plus en indvendig (eller eventuel udvendig) tværgående/ekstra lag isolering på 45 mm. Men er 120 mm nok som konstruktion? Er der nogle regler for det?

Når man så laver de lodrette stykker spærtræ med Max 60 cm i mellem, skal der så indsættes vandrette “stivere” i mellem dem i højden eller er de stabile nok selv (de skal være 230 høje)?

Mvh Martin 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du bygger under det eksisterende tag skal din nye konstruktion jo ikke bære noget som helst.
120 mm spærtræ er rigeligt, og har ikke brug for tværstivere.
Hvis du laver konstruktionen af 45x95 mm spærtræ med 70 mm lægter på tværs på indersiden er prisen på isolering lavere med samme tykkelse.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 14-07-2023 09:37:36

Hvis du bygger under det eksisterende tag skal din nye konstruktion jo ikke bære noget som helst.
120 mm spærtræ er rigeligt, og har ikke brug for tværstivere.
Hvis du laver konstruktionen af 45x95 mm spærtræ med 70 mm lægter på tværs på indersiden er prisen på isolering lavere med samme tykkelse.

Tak for dit svar, super fint:-).

Det er rigtigt at konstruktionen ikke skal holde noget, i hvert fald taget. Der skal være nogle store vinduer (2x2 meter) og det er ud til vandet hvor vinden kan være lidt hård. Så var bekymret for presset ind på væggen, men det skal jeg måske ikke være ?:-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også