Afmonter radiator

Jeg står og skal have afmonteret min radiator, da jeg skal have vandskuret bagved, men jeg ved ikke hvordan jeg skal afmontere dem.
Vi har fjernvarme, og der er 2 termostater på dem, hvordan skal jeg gøre det, så det bliver gjort rigtig, i forhold til vandet der er der i, og få det lukket af.
Håber i kan hjælpe 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er termostatventil på både fremløbs- og returrøret til radiatoren, så prøv at skrue helt ned for temperaturen på begge termostatventiler. Derefter åbner du for udluftningsventilen i radiatoren (du skal have klud og lille beholder klar til opsamling af vand). Ret hurtigt må der ikke komme mere vand. Lykkes det, er det “bare” at løsne omløberne mellem radiator og termostatventilerne - der kommer vand indtil radiatoren er helt tømt. Det må anbefales at montere afproppede unioner på termostatventilerne for ikke at resikere vandskade.
Er der flere radiatorer der skal afmonteres, eller kan du ikke lukke af på begge sider af radiatoren er der kun den slaviske metode tilbage. Du skal have lukket for vandet til dine radiatorer. Ved indirekte anlæg (med varmeveksler, trykekspansionsbeholder og cirkulationspumpe), slukker du for pumpen og tapper vandet af anlægget fra lavest monterede aftapningsventil.

Søren O
Allerførst skal vi vide om du har direkte eller indirekte fjernvarme. ved indirekte fjernvarme er der en varmeveksler på systemet. Uanset hvad er jeg ikke sikker på at termostatventilerne lukker tæt nok, så trykket skal tages af systemet. 
Billeder af systemet ville hjælpe på forståelsen.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis