Nyt hus på eksisterende fundament uden byggetilladelse?

Jeg har en nyindflytter på vejen hvis hus skulle gennemrenoveres. Da kun ydervægge står tilbage beslutter de at rive ned. 
De har startet med at banke gulv op, isolere og støbe gulvvarme. 

Nu står der stort set et nyt hus, hvor det eneste fra det gamle hus der er tilbage reelt set er randfundamentet, som de gamle ydervægge stod på. 

Så er mit spørgsmål. 
Kræver det byggetilladelse at lave den manøvre? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Der er flere sjove byggerier i gang i mit område. Bl.a. er der blevet bygget en kollos af et hus der dækker over 60% af grunden. Efter sigende uden byggetilladelse grundet lang sagsbehandlingstid i kommunen.
Er det sandsynligt at de får lov at beholde huset i dets nuværende form med den byggeprocent?
Jeg har kæmpet med selvsamme kommune om få kvadratmeter sekundære bygninger over de 50m2 tilladte.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som udgangspunkt må man gerne bygge nyt oven på gl. fundament, til gengæld skal man vist have en nedrivningstilladelse.  
"Bl.a. er der blevet bygget en kollos af et hus der dækker over 60% af grunden. Efter sigende uden byggetilladelse grundet lang sagsbehandlingstid i kommunen.
Er det sandsynligt at de får lov at beholde huset i dets nuværende form med den byggeprocent?"


Det tvivler jeg meget stærkt på når kommunen bliver opmærksom på det. Det kommer de nok til at skulle rive ned igen. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Til trådstarter FEUER, Hvis du vil have et rimeligt svar på dine spørgsmål om det lovlige i de foretagne byggerier, hvorfor spørger du så ikke på kommunens bygningsinspektorat, eller hvad det nu heder i  din kommune. Det kan kun blive til de rene gætterier at give et svar for en, der ikke bor i din kommune.


fase
S. Fabrin skrev den 14-07-2023 10:07:33

Til trådstarter FEUER, Hvis du vil have et rimeligt svar på dine spørgsmål om det lovlige i de foretagne byggerier, hvorfor spørger du så ikke på kommunens bygningsinspektorat, eller hvad det nu heder i  din kommune. Det kan kun blive til de rene gætterier at give et svar for en, der ikke bor i din kommune.

 Fordi jeg tænkte at lovgivningen på området ikke var kommune bestemt? 

FeuerDK skrev den 14-07-2023 10:22:34

S. Fabrin skrev den 14-07-2023 10:07:33

Til trådstarter FEUER, Hvis du vil have et rimeligt svar på dine spørgsmål om det lovlige i de foretagne byggerier, hvorfor spørger du så ikke på kommunens bygningsinspektorat, eller hvad det nu heder i  din kommune. Det kan kun blive til de rene gætterier at give et svar for en, der ikke bor i din kommune.

 Fordi jeg tænkte at lovgivningen på området ikke var kommune bestemt? 

 Derfor skal kommunen alligevel kunne svare på dit spørgsmål. Reglerne er efterhånden blevet så indviklede ( for mange DJØF'ere?), at det er svært at gennemskue uden at sætte sig ind i lovgivningen.


fase
Annonce
Der er lofgivning generelt og så er der lokalplaner. 
Men lidt mere væsentlig set fra dit synpunkt, er det vel ikke din opgave at ordne nabo og genbo`s byggesager. Det der med " efter sigende" lyder lidt som misundelses rygter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 14-07-2023 17:58:28

Der er lofgivning generelt og så er der lokalplaner. 
Men lidt mere væsentlig set fra dit synpunkt, er det vel ikke din opgave at ordne nabo og genbo`s byggesager. Det der med " efter sigende" lyder lidt som misundelses rygter. 

Ingen misundelse her, overhovedet. Huset er gigantisk og mere en øjebæ end flot og misundelsesværdig. Så for mig er det mere interesse i at forstå konsekvensen ved at gå markant over 30%, når jeg selv havde en kamp med kommunen grundet få ekstra kvadratmeter sekundære bygninger der har stået i 30år. 


I forhold til personen på min vej, så er det igen blot interesse. Intet i mit spørgsmål indikerer hverken misundelse eller en bagtanke. Huset generer mig ikke og ser pænt ud, så de bygger bare løs.
Men hvis de risikerer at skulle rive det ned igen fordi de ikke har tilladelse, så synes jeg at det er friskt bygget. 
Jeg er ikke jurist og kender ikke de nyeste regler for bebyggelse, men for en snes år siden var der stor rift om gamle sommerhuse, der lå tættere på stranden end de dengang gældende regler for afstand til stranden. Interessen skyldtes, at man kunne bygge et nyt sommerhus på stedet, blot man udnyttede soklen fra det gamle hus. Det blev så klassificeret som en renovering og ikke et nybyggeri.
Har du været ude og måle huset og grunden, siden du ved de har bygget 60% på grunden? Mange kan man blive overrasket over hvor lidt er hus egentlig fylder på en grund, rent visuelt kontra fakta 😉
Men du burde kunne finde byggetilladelser på på webarkiv - hvis din kommune er tilknyttet der..
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis