Trappevanger til terrasse

Hej, Jeg skal bygge en trappe til en træterrasse. 
Terrassens dæk er 1,6m i højden og jeg er i tvivl om hvilke trappevanger der vil passe til formålet og hvordan det bør monteres. Den længste færdiglavet vange jeg kan finde har 7 trin og måler kun 1,19m. Hvilket umiddelbart ikke er nok til at nå terrassens dæk.
https://www.silvan.dk/plus-trappevange-trykimpraegneret-7-trin?id=5700-1321336

Har i nogle forslag? 

Se venligst vedhæftede billeder.

Vh
Mads

Venlig hilsen

Mads
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan lave dine egne med alm spærtræ, evt købe det som trykimprægneret hvis det skal stå med jordkontakt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svar. 
Hvad er dimensionerne på det spærtræ jeg skal bruge?
Har du en fremgangsmåde til at lave dem selv?

Vh
Mads

Venlig hilsen

Mads
Hvor høje de skal være kommer jo an på hvordan du vil bygge den, altså hvor langt igennem de skal skæres og stadig kunne bære. Mon ikke 195mm kan gøre det i de fleste tilfælde, husk at overholde 63cm reglen hvis den skal være rar at gå på.
Du kan læse mere her.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis du i stedet for køber 2 spærtræ som er bærende og derud over en som du saver til trekanter som du skruer og limer oven på de 2 bærende. så er det meget nemmere at få det til at passe. Men du er nødt til at tegne det op i fuld størrelse for at at kunne måle trekanterne.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du kan også lave et indhak, i vanger for hvert trin. Det er den gode gammeldags måde at lave trapper på. Så sidder vanger ude på siden af trappen og ikke inde under. Der kan så bores huller i toppen af vangen til balystre hvis man ønsker gelænder på trappen. Nen de kan også skrues på ydersiden hvis det ikke er runde balystre
Hvis du bruger 195 x 45 så laver du hak ind på 10 mm dybde som passer til tykkelse på trin. Med lim og 2 skruer ind ind hver trin-ende er det en fin metode. 
Hvis du følger link fra BOFH, så regnes der der på en trappe hvor terrassen er 155 cm høj. Det r vist det regnestykke som med en smule tilpasning kan bruges hos dig. 
Jeg ser en skrå grund hvor man starter på trappen. Der skal du beregne på gang linjen. Altså det sted hvor man går på trappen. Det ligger typisk 0,5 m fra gelænder, eller hos dig ca. midt på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også