Terrasse: På jordbund eller beton?

Jeg skal til at lave ny træterrasse, og da jeg fjernede den gamle, viste det sig, at der var et betondæk nedenunder. Det er “utæt”, hælder den forkerte vej m.m., og jeg har altid haft fugtproblemer med kældervæggen netop herunder.

Mine overvejelser er nu om:
1) Det er bedst at udbedre betondækket.
Fordel: Betonen beskytter kældermuren for fremtidig nedbør - i flere meters afstand fra huset.
Ulempe: Jorden har dårlig/ingen mulighed for at tørre op.
ELLER
2) Det er bedst at fjerne betonen.
Fordel: Jorden har gode muligheder for at tørre op, da den får både “lys og luft.
Ulempe: Nedbøren vil falde tæt på huset og trække ned i jorden tæt på kældermuren.

Er der nogen, der har erfaring med ovenstående, eller måske endda ved noget om det?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke ret mange der som dig har en betonplade under terrassen.
Umiddelbart vil fet rigtige være at fjerne betonpladen da den leder vand ind mod dit hus. Havde det været omvendt var det noget andet. Det vil helt sikkert reducere dine fugtproblemer i kælderen - det svarer til en stoppet tagbrønd.

Søren O
Det er noget hjemmefusket beton/cement-dæk, lavet af den tidligere ejer.
Jeg tænkte, at en løsning kunne være at støbe noget ovenpå, som reparerede revnerne og samtidig lavede fald væk fra huset. Men det er nok mindst lige så stort et arbejde som at fjerne dækket.
Umiddelbart er jeg også mest stemt for at fjerne det, som du også siger, med mindre nogen kommer med gode argumenter for at beholde det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også