Trapeztag - for lidt fald ved overlæg

Hejsa
Jeg er i den situation at jeg har skiftet trapeztag på min carport. Tidligere var der en lang plade på 4.20 meter og jeg har skiftet til 2x2.40 meter og derfor nu med overlæg.
Mit problem er, at jeg her på bagkant opdager at der er forskellige krav til fald alt efter om det er en plade eller to plader med overlæg.
Ved en hel plade kan man nøjes med 1cm pr. 1meter, hvor i mod der ved overlæg skal være 3cm pr. 1 meter.

Jeg har ca 5-6 cm fald på de 4.20 meter som carporten måler.

Konklusion efter gårdsdagens regnvejr: Det pi**er ind med vand der var de to plader overlapper (de overlapper med min. 50 cm).

Er der nogen holdbare løsninger, udover at rive pladerne af og få monteret noget i den fulde længde på 4.20?

Jeg har ikke mulighed for at lave mere end en 3-4 cm ekstra fald pga tagrende og anden konstruktion, så selvom man prøvede dette ville det ikke bliver nok til en løsning med to plader og overlæg.

Lad mig høre hvad i tænker.

Mvh

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan tage pladerne af i den ene ende, og give samlingen  en gang silikone af god kvalitet.
(jeg ville fjerne pladerne helt, så det er til at ligge en ensartet streng silikone)

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du har 60 cm overlæg vil der være 10 mm hældning på stykket med overlap. Hvis du har fået vendt overlappet rigtig vil du kun få dryp hvis der er mere end 10 mm vand på taget. Det kan der sagtens være ved skybrud.

Du behøves kun at fjerne den øverste af de to plader så du kan sætte en streg silikone. Den øverste plade skal være den, der er på det højeste sted på carporten. Du bør sætte stregen så langet nede af pladen som muligt, så vand ikke trækker skidt med ind i samlingen.
Hvis det regner og blæser/stormer samtidigt, og fra den "rigtige" retning, kan vandet godt blæse ind i samlingen, så der behøves ikke ligefrem at stå vand på taget for at det kan finde ind i en samling.
( jeg havde samme problem på min garage, hvor der er eternitplader, med alt for lidt fald, regnede det og stormen kom fra vest, blæste der vand ind, jeg løste problemet ved at forsegle alle samlingerne med tagtæt)

Du skal ikke fuge de to plader, men "lime" dem sammen. Den ene plade skal af, eller i det mindste løsnes så du kan få silikone eller hvad du vælger at bruge på den nederste plade. Så massen kommer mellem de to plader.
Annonce
Kan du lave en "overbøjning" i området mellem de 2 plader - over 20-40 cm så der kommer et kraftigere fald på måske 3-5%.

Alternativt kan du indsætte en 3. plade på ½ meter penge i mellem de 2 nuværende plader.
Kreative løsninger   
Hvorfor ikke bare lave den bedste løsning og sætte plader på i fuld længde. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jens J. skrev den 11-07-2023 16:25:13

Kreative løsninger   
Hvorfor ikke bare lave den bedste løsning og sætte plader på i fuld længde. 

Fordi trådstarteren søgte alternative forslag, for at undgå at skulle skifte til plader i fuld længde.

En samling med kvalitets silikone holder tæt i mange år, det brugte jeg for længe siden, da jeg forlængede mit haveskur, det holdt til pladerne var udskiftnings modne, så kom der selvfølgelig plader på i fuld længde.

Ok. Fair nok je_ns
Personlige ville jeg ikke betænke mig på at få plader på i fuld længde. Det vil være mit forslag herfra. 

Det kunne egentligt være sjovt at vide hvorfor trådstarter ikke valgte den løsning fra starten når nu de gamle også var i fuld længde. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Hej igen
Grunden til at jeg valgte at gå med to plader og overlæg istedet for en i fuld længde, var simpelthen grundet størrelsen på min trailer. Jeg kunne slippe for levering osv og bare hente dem selv hvis de kun var 2.40.

I bagklogskabens klare lys skulle jeg selvfølgelig bare have ventet og fået dem i fuld længde.

Så nu vil jeg prøve med silikonefuge og se om problemet bliver løst. Hvis ikke, så må jeg bide i det sure æble og skifte til fuld længde
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis