Hjælp! Mit æbletræ har overvurderet sig selv!

Hej alle æbletræs-eksperter - eller bare æbletræs-kyndige,

I min have står et fint æbletræ, som jeg plantede for 3 år siden til efteråret. Cox Orange. Det har for første gang sat æbler - mange! Så mange, at grenene bøjer faretruende ned, og i øvrigt sidder de meget tæt. Jeg tænker, at jeg måske burde fjerne nogle af æblerne for dels at aflaste grenene, og dels at sikre større æbler, end hvis jeg lade alle blive siddende. 

Hvad tænker I?

Se fotoet nedenfor. Æblerne er nu 2-3 cm i diameter.

På forhånd tak for at dele jeres interessante tanker.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er et velkendt problem ved frugt træer. Både æble og blomme træer kan nemt få så meget vægt på at grene simpelthen knækker. Jeg har ofte set at man har sat en støtte op og bundet det til store grene for at aflaste dem. 
For en måned siden skulle du nok have udtyndet det noget, så ville kraften gå i de tilbageværende æbler. 
Du skal i hvert fald tage dem af som har den mindste skævhed, skurv eller anden deform.
Tidligere år har jeg tyndet ud på vores skovfoged æbletræ med mindst 2/3. I år har den så været udsat for frost på et uheldigt tidspunkt ved blomstring så det er ikke nødvendig at tynde ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Har læst at en tommelfingerregel siger at der skal være en håndsbredde mellem frugterene.
Dels for at frugterene kan få en ordentlig størelse, men også for at undgå at frugttræet begynder på kun at bære frugt hver andet år.
Jeg har selv pillet rigtigt mange frugter af mine æble og pære træer i år, selvom det gør ondt at gøre, især fordi det er første år mit æbletræ har sat rigtigt med frugter.
Udtynding af æbler og pærer​​​
Tak til jer begge for de meget fine råd! Jeg må straks i gang med at tynde ud. Tror også, jeg tynder ud i grenene, selvom det burde være gjort for en måned siden jf. "ev elmand". Mon ikke "bedre sent end aldrig" også gælder her...(?) Det vigtigste for mig er, at træet vokser og bliver sundt på den lange bane. Høsten i år er kun et skridt på vejen.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Du skal ikke gøre noget som helst , ud over at sætte nogle Y grene under de mest tunge grene , naturen tynder selv ud , og du vil snart se æbler ligge på jorden under træet , 

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Jeg skriver nu ikke at du skal tynde ud i grene. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 11-07-2023 22:26:36

Jeg skriver nu ikke at du skal tynde ud i grene. 

Ups! Jeg fik læst din besked for sløset! Men linket, som Discrusio har indsat ovenfor, anbefaler faktisk, at man tynder ud i grenen også her i juli (og august).

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis