Bærende væg

Jeg er netop gået igang med at rive en indvendig væg ned. Jeg kan dog være lidt i tvivl om den er stabiliserende.
Jeg skal lave et dørhul, ved den blå markering, på billede.
Der er gamle spær, fra 1902, de går i samme retning, som væggen

Er væggen bærende, stabiliserende eller afstivende ?
Er det "bare" at banke stenene ud og indmure overliggeren, og resten af hullet bagefter ?

"mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan roligt fortsætte, og fremgangs måden er ok. 
Hugge 1 række sten ud, mindst 10 cm bredere end fremtidig hul i begge sider. Så mures overligger ind, og hullet kan laves under neden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Konge svar Erik. Jeg gir den gas i morgen

Da jeg fik rækken med mursten ud, gik næste skifte opad løs.
Jeg tror måske kun der er 1 eller 2  skifte mere ovenfor overliggeren, som er muret fast.
Overligger og løse mursten er muret fast igen, med lidt møje og besvær
Tror du muren er stabiliserende eller afstivende ?

Hvis jeg forstår dit indlæg korrekt, vil du kun nedbryde det, du har markeret med blåt, og så behøver du ikke være bekymret for, om den er stabiliserende, da der stadig er et rigeligt stort vægstykke tilbage op mod facadebagvæggen ud mod udestuen, og da du siger, at spærene spænder parallelt med væggen, er den næppe heller lodret-bærende. Hvis du kan komme en tur op på loftet og se, om der er noget, der ligger af eller er fastgjort til væggen, kan du være helt sikker.

Generelt kan du skrive dig bag øret, at hvis du er i tvivl om, om en væg er stabiliserende, kan du lade et vægstykke - typisk en-halvanden meter - stå op mod bagmuren ud mod din udestue.

Alternativt, hvis du ikke kan forlige dig med tanken om at lade noget af væggen stå, kan du bryde et lille stykke af facadebagmuren ned og stille en HE120B-betonsøjle med samme højde som væggen i hulrummet mellem for- og bagmur, som kan kompensere for den stabilitet, du mister ved at fjerne tværvæggen. Det gør du ved at montere nogle gevindstænger i fundamentet, og søjlen skal påsvejses en endeplade, som du borer huller i, så du kan sætte den ned over gevindstængerne og fastgøre den med møtrikker. Til sidst murer du bagmuren op igen.

Det var lidt et sidespor. Jeg er uddannet konstruktionsingeniør, og jeg er ret sikker på, at du ikke skal være bekymret for noget konstruktionsmæssigt ved at lave hul i væggen. Køb en tegloverligger og læg den over dørhullet til at bære de øverste skifter teglsten, hvis du ikke ønsker, at dit nye dørhul skal gå helt op til loftet.
Der er selvfølge altid et lille "ups" fra min side.
På dette billede kan man få lidt mere info.
Den grønne streg er en stålbjælke som hviler på "krydset", som den nye døråbning går op mod.
Har belastningen fra stålbjælke nogen betydning ?
Den røde markering bliver muret til om 2-3 måneder, pga tid

Jeg har selvfølge allerede muret overliggeren fast, men ikke væltet væggen endnu.

Annonce
Den væg er ikke hverken bærende eller stabiliserende. Det kan nemt gå løs et par skifter op, det er derfor man først hugger selv dørhullet bagefter, så der er mere styr over det. 
Stabiliserende vægge ligger imod ydermuren når vi taler om parcel huse. Og det er stabiliserende i forhold til vindtryk på en lang ydermur. 

robert8900_5 skrev den 11-07-2023 20:12:57

Der er selvfølge altid et lille "ups" fra min side.
På dette billede kan man få lidt mere info.
Den grønne streg er en stålbjælke som hviler på "krydset", som den nye døråbning går op mod.
Har belastningen fra stålbjælke nogen betydning ?
Den røde markering bliver muret til om 2-3 måneder, pga tid

Jeg har selvfølge allerede muret overliggeren fast, men ikke væltet væggen endnu.

Ud fra tegningen understøtter stålbjælken nok spærene midtpå deres spænd mellem de to  bagmure i ydervæggene. Derfor afleverer spærene lodret last på stålbjælken, som fører lasten videre til din væg. Der er fortsat ingen fare på færde med hensyn til stabiliteten af huset.

Der er stadig er et godt stykke væg tilbage umiddelbart under stålbjælken, som kan optage lasten. Fra lasten bliver optaget i toppen af væggen og til den bliver afleveret i bunden til fundamentet sker der en trykspredning i væggen, og hvis du fjerner for meget væg for tæt på stålbjælken, kan denne trykspredning ikke ske.  Det kan medføre et stort tryk lokalt i området under stålbjælken, og det kan dette give anledning til differenssætninger - og dermed sætningsskader - på grund af det store tryk på et lille område.

Jeg har meget svært ved at tro, at det er et problem i dit konkrete tilfælde, så jeg ville ikke være bekymret for at fortsætte arbejdet, hvis jeg var dig :-)

Jeg har netop været på loftet for at sikre placeringen af jernbjælken. Den ligger oven på spærene og er fastgjort ned i dem med noget lignende 2 stk 5x100 mm skruer.
Der er muret op under jernbjælken i den ene ende og under jernbjælken i "krydset, hvor nyt dørhul skal være.
Jernbjælken går fra skorsten - til skillevæggen mellem gang og værelse.
Billeder for at vise.
Dørhullet kommer 30 cm fra midt jernbjælke

Det ser ud som om det er lavet helt ok, og ændrer ikke på konklusionen. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis