Gitterspær, er vægge bærende?

Hejsa,

Vi har købt dette hus og vil i den forbindelse gerne lave et stort køkken-alrum. 
Men der er gitterspær og nogle siger at der så ikke er nogle vægge der er bærende og andre siger at der kan være bærende vægge. Er det noget som I kan se ud fra disse tegninger. 
(Huset er fra 1974)

I tværsnittet er det venstre side af huset vi ønsker at fjerne vægge. 
Der ligner det at der ligger en bjælke ovenpå midten af de spær. Er det så fordi at den er bærende eller ikke? 

De to vægge der er markeret med rød dem ønsker vi fjernet. 

Det er meget 50/50 af hvem jeg har spurgt der mener at det er bærende eller ikke. 

Jeg håber at I kan hjælpe, 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. ( Det var da en undseelig signatur >nothandywoman) 
Jeg ville umiddelbart sige at de spær er selvbærende, men der er nogen som har lagt bjælken op, ud fra den forudsætning at det ikke kan bære sig selv ude i valmen. 
Det er sikkert ikke fabriks konstruerede spær, så man kender heller ikke hele konstruktionen. 
Og hvis du fjerne de viste vægge så har denne bjælke ikke noget at hvile på. 
Så løsningen kan være at lægge en længere og kraftigere bjælke op over spærene og så "hænge dem op " i denne. 
Eller få en tømrer, bygningskonstruktør, eller ingeniør til at kigge på det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik, 

Tusind tak for din besked og velkomst. :) 

Ja, som navnet siger så har jeg nok ikke de store håndværksmæssige færdigheder men modet og ideerne fejler ikke noget. Smiler.

Jeg havde håbet på at de ikke var selvbærende da sådan en limtræsbjælke den vejer et ondt år haha og da der ikke rigtig er mulighed for at åbne op i gavn samt fjerne noget af tagkonstuktionen da det er asbestholdigt så ville vi gerne undgå det. Men at få en 6 meters limtræs-fætter op af en loftslem det er også noget af et projekt. 

Men jeg må lige erhverve mig med nogle fagpersoner der kan komme med ud og kigge og vurdere. 

Tusind tak for dit svar. :) 
Mvh. Carla
Du skal jo ikke selv tage den på nakken og bære op. Men der findes andre metoder.
Det ser ud som valmede gavle, og man kan godt tage nogle plader af og evt. skære en lægte væk, så bjælken kan skubbes ind udefra. Det er klart at man skal have stillads stående og eventuel lade den levere med kran. Men det er på ingen måde umulig. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Som alternativ til een ny lang højere bjælke, kan den gl. med fordel forlænges.

Nuværende bjælke forlænges med tilsvarende dimension, hen til bæringspunkt ved dørene.
En tilsvarende dimension, eller højere, med ca. samme længde af den gl. lægges midt over samlingen og fastgøres punktvis forsvarligt til de to underliggende bjælker. 
Fastgørelsen kan ske med hulplader eller lodrette konstruktionsskruer/gevindstænger.

Fordelen er at de to korte bjælker er langt nemmere at få op på loftet. 

De røde streger på tegningen for gitterspærene er meget atypisk.
Vedr. de røde streger/laske, kan det ses om de er monteret senere?
Med hensyn til  tagdækningens vægt, er tagdækning som beskrevet i tegningen?
Ud fra dimensionstabel kan spær dim. måske være i underkanten, som måske kan forklare de "røde lasker"

Evt. tage foto af af taget på loftet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis