Renovere spær

Jeg har en del taglægter (5-10) og et spær, som har set bedre dage. Mit tag har nok en 10-15 år tilbage. Måske 20, om alt går vel. Derfor vil jeg gerne renovere de taglægter, som ser ud til at være i udu, se billederne.

Er det helt dumt eller en god ide? Forestiller mig at lave udvekslinger på siderne af dem, der har set bedre dage. 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De revner i spæret betyder ikke noget..
Jeg ville kun forstærke den ene lægte der er helt revnet, ved at save en ny lægte der passer mellem spærene, og ligge den under den revnede lægte, og så skrue dem sammen, den nye lægte kan du fastgøre til spæret med et par vinkel sømbeslag, eller med skruer gennem spæret fra modsatte side.

De andre lægter ville jeg ikke røre, det er helt almindeligt med de svindrevner.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 10-07-2023 10:24:21

De revner i spæret betyder ikke noget..
Jeg ville kun forstærke den ene lægte der er helt revnet, ved at save en ny lægte der passer mellem spærene, og ligge den under den revnede lægte, og så skrue dem sammen, den nye lægte kan du fastgøre til spæret med et par vinkel sømbeslag, eller med skruer gennem spæret fra modsatte side.

De andre lægter ville jeg ikke røre, det er helt almindeligt med de svindrevner.

Tak. Det var præcis det råd jeg manglede, så jeg ikke overgør det. Tak!

Det er kun den meget revnede lægte der skal gøres noget ved. Inden du sætter forstærknings lægte på, kan du pensle noget træ lim ind på de fleste brudflader, og sætte 2 - 3 skrue tvinger på. Så er det limet sammen. 
Jeg ville nok lave den nye lægte lidt længere end spærafstand så den kan skubbes op over spær, og skrues sammen med lægte den vej. 
Du kan bruge vinkel beslag op til den nye stykke lægte, men skruer skråt op i spærkanten kan sagtens holde den på plads. Og når så den er skruet sammen med den dårlige lægte, så holder det perfekt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis