Opbygning husmure - trække kabler

Jeg har konstateret at gavlen på mit hus, der kan jeg fra lovet grave mig frem til hulmurshullet og dermed trække kabler til klargøring til udendørslamper.

Kan jeg antage, at det er nøjagtigt lige sådan på de sider, hvor spær er monteret (altså der hvor vinklen er spids)? Det er noget enklere at komme til gavlen end det er at kravle ud til tagfoden. Men mener at I herinde har nævnt det.

Takker 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har “Elmand” beskrevet mange gange.
Du borer et mindst 16 mm hul i din ydermur, skråt opad hvor din lampe skal sidde.
Et almindeligt stift 5/8” elektrikkerrør bukkes lidt i den ene ende, hvorefter røret skæres skråt af. Så kan røret listes op gennem hulmuren og komme ud i toppen af muren.

Søren O
Søren O skrev den 09-07-2023 13:42:26

Det har “Elmand” beskrevet mange gange.
Du borer et mindst 16 mm hul i din ydermur, skråt opad hvor din lampe skal sidde.
Et almindeligt stift 5/8” elektrikkerrør bukkes lidt i den ene ende, hvorefter røret skæres skråt af. Så kan røret listes op gennem hulmuren og komme ud i toppen af muren.

Præcis den forklaring jeg manglende men huskede at have set :)

Nu kommer det lidt an på alderen på dit hus, hvor nemt det er. Før ca.1960 lukkede man hulmure øverst. Det var før man begyndte at putte rockwool i hulmuren under opbygning. Ved at lukke af øverst med en skifte mursten, fik man også en slags stillestående luft, som er det der isolerer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 09-07-2023 23:02:26

Nu kommer det lidt an på alderen på dit hus, hvor nemt det er. Før ca.1960 lukkede man hulmure øverst. Det var før man begyndte at putte rockwool i hulmuren under opbygning. Ved at lukke af øverst med en skifte mursten, fik man også en slags stillestående luft, som er det der isolerer.

Det er et 70er hus og der var - til min overraskelse - solide og - tilsyneladende - nyere Rockwool batts i hulmuren. Så enten er der efterisoleret eller også er de ekstremt holdbare. Jeg gætter på at det er det første. 

Rochwool er holdbart, og man ikke efterisolere en mur med bats. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis