Siemens IQ800 vaskemaskine efterlader skyllemiddel

Vores 8 år gamle Siemens IQ800 vaskemaskine er begyndt at efterlade skyldemiddel i gummipakningen efter vask, og samtidig lugter vasketøjet ikke af skyldemiddel efter vask mere.
Jeg har været ude for flere gange, at vandindtaget i gummipakningen har været tilstoppet, så det har jeg selvfølgelig forsøgt rengjort.
Maskinen har autodosering.
Grunden til at tøjet ikke lugter/dufter af skyldemiddel, kunne jo selvfølgelig være at pumpen til skyldemiddel var stået af, men der ligger jo skyldemiddel i gummipakningen, så pumpen må jo pumpe noget ud, og hvorfor ligger skyldemiddelet tilbage i gummipakningen efter vask, jeg forstår det simpelthen ikke.
De tre huller i gummipakningen er selvfølgelig også rengjort.
Nogen der kender til problemmet?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at køre 2 x maskinrens direkte efter hinanden på 90 grader - det kan muligvis løse problemet
Jeg har en IQ300 og jeg han huske, at der står i instruktionsbogen, at man skal huske at lukke skuffen med skyllemidlet, ellers kan det sprøjte op på ens ansigt, når man vasker.
Så det er nemt at teste om pumpen virker     
Man kunne tape lidt husholdningsfilm på, så det ikke sprøjter ud og have et håndklæde parat til at tørre af. 

Der er en video med udskiftning af gummi pakning på IQ8000, så man kan se hvordan det ser ud indeni. 
https://youtu.be/KscCDWR_y2s?t=350
Skuffen på IQ300 må være anderledes end på IQ800.
De to pumper sidder i selve skuffen på IQ800 med et stik bag til.
Når skuffen er åben/trukket ud, så er stikket også trukket ud, og pumperene vil derfor ikke kunne køre, så det vil ikke kunne lade sig gøre at køre med skuffen åben.
Hvis jeg kunne finde et diagram over stikforbindelsen og spændingsniveauer, så kunne jeg måske teste pumperene med en lab-PSU.
Det ligner at skyllemidlet ikke bliver sprøjtet ordentligt ind i tromlen. Måske er pumpen sat til i "snask", så det siver ud fremfor at blive sprøjtet ud. Hvis du ikke kan komme til pumpen, kan du prøve at fylde rent vand i fremfor skyllemiddel i en 10-20 gange.

Jeg kender ikke problemet, da jeg fortrækker tøj, der er vasket uden skyllemiddel.
GodeVen skrev den 10-07-2023 12:57:20

Det ligner at skyllemidlet ikke bliver sprøjtet ordentligt ind i tromlen. Måske er pumpen sat til i "snask", så det siver ud fremfor at blive sprøjtet ud. Hvis du ikke kan komme til pumpen, kan du prøve at fylde rent vand i fremfor skyllemiddel i en 10-20 gange.

Jeg kender ikke problemet, da jeg fortrækker tøj, der er vasket uden skyllemiddel.

Ja jeg foretrækker også tøj uden skyldemiddel, men jeg er gift, så det bestemmer jeg ikke 🤣

Jeg vil forsøge med at gøre noget vand igennem, og se om det gør nogen forskel.
Annonce
Så fik jeg endelig tid til at eksperimentere lidt med vaskemaskinen.
2xMaskinrens på 90 grader hjalp ikke noget, hvilket jeg sådan set også havde regnet med, da det varme vand med maskinrens jo ligger nede i tromlen, og ikke oppe i IDOS sæbeskuffen.
I stedet for at forsøge at køre vand igennem de to sæbe pumper i skuffen, så lykkes det mig at få dem afskilt, men overraskende var der ikke noget snavs i dem. De fungerer iøvrigt ved at sæbe/skyllemiddel bliver trukket mellem to små tandhjul, og presset to cm op igennem en lille kanal, og ud af skuffen, så det kan ikke lade sig gøre at det lækker sæbe eller skyllemiddel.

Sæbeskuffen er delt i to.
Den ene del er til man manuelt kan tilføje sæbe, hvor sæben bliver skyldet ned i bunden af tromlen.
Den anden del af skuffen, er den automatiske (IDOS), hvor sæbe/skyllemiddel bliver skyllet ud i toppen af tromlen igennem af gummipakningen.

Jeg startede en almindelig vask med IDOS aktiveret, og maskinen skriver af vaskemiddel tilføjes, men jeg kan se at det vand den tager ind, ikke kommer oppe fra toppen i tromlen, men bliver hældt direkte ned i bunden af tromlen, altså uden om IDOS. Der kommer heller ikke noget skum inde i tromlen de første 20minuter.
Det samme sker når skyllemiddel tilføjes, der kommer ikke noget vand ind i tromlen fra toppen.
Når den så begynder at centrifugere, så begynder der at dryppe skyldemiddel ind fra toppen af tromlen, med det resultat at når maskinen er færdig, så af gummipakningen fyldt op med skyllemiddel, og tøjet i øvrigt ikke lugter af skyllemiddel.
Umiddelbart virkede det heller ikke som om at der var blevet brugt noget vaskemiddel fra skuffen.

Ja så er det jo nærliggende at tro at det er vandtilførelsen til IDOS delen der er defekt, men så prøvede jeg at starte et skylleprogram, og det virker helt fint .  
Maskinen starter med at tilføje skyllemiddel og vand i toppen af tromlen igennem gummipakningen og efter centrifugering, så er gummipakningen pæn og ren, og tøjet lugter af skyllemiddel.

En ting som jeg ikke har fået nævnt her, er at mængde indikatoren for sæbeskuffen er defekt, og har været det de sidste mange år, men uden det har været et problem for vasken.

Jeg har førsøgt at kører en selvtest fra dens servicemenu, men stort set lige meget hvilken test jeg kører, så slutter den af med Error:81, og man skal så slukke maskinen.

Udskiftning af iDOS doserings pumperene afhjalp problemmet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis