Vurdering af asbest i rør i kælder?

Hejsa.

Det lækkede væske fra et kælderrør, hvorfor der blev sendt en mand ud for at kigge nærmere på det. Han begyndte så at skære i isoleringen med en hobbykniv og hive et godt stykke (30-40 cm. ned), hvorfor det begyndte at støve gevaldigt. Han var ung og havde ikke maske på. Jeg stod ved siden af, og indåndede således også støvet. Jeg er forfærdelig asbestforskrækket, hvilket er grunden til, at jeg opretter denne tråd for at spørge, om der er asbest i dette rør, jeg vedhæfter billeder af. Er der asbest i røret på billedet, er skrækken overdrevet, eller bør jeg være bekymret for mængden af støv, jeg indtog?

Beklager hvis spørgsmålet ikke er slået op det korrekte sted. 

Mvh.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din isolering er lavet af Rockwool og har ingen forbindelse med asbest. Så du behøver ikke være nervøs.

fase
Okay, mange tak for svar! Jeg syntes bare at have læst, at asbest kunne befinde sig i det brune, der omkranser Rockwoolen. Men det er den ikke, hvilket er dejlig læsning.

Er du i stand til at vurdere, om det er en forholdvis ny isolering af røret lavet inden for de sidste 20 år? Herudover har jeg også læst af en kommentar, at asbestforskrækken er overdreven. Er den det ifølge dig?   
Ja du kan være ganske rolig, det er Rockwool, og det brune uden om er pap/papir og det yderste er noget groft vævet stof, hessian som jeg husker.
Asbest er typisk brugt til at isolere bøjningerne, men det er langtfra altid tilfældet.

Vi prøver igen, i morgen --
Asbest forskrækkelsen er på mange måder overdreven. 
Der kan nævnes hundreder af ting som vi / nogle gør og som har større risiko. 
Der er en større risiko i Nr. Sundby da eternit fabrikken lå der. Det gælder også i arbejdernes husstand. Når der kom støvet tøj hjem og skulle vaskes. Den samme øgede risiko er der med gamle tømrere som har stået og skåret hjørner af asbest tagplader uden beskyttelse. 
Men der er også historier om børn som leger hulebyggeri i lager haller imellem sække med asbest ved "eternitten". Det var de færreste af dem der blev syge af det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg kan ligeså mange skræmmehistorier som ev elmand kan hyggehistorier men lad det ligge, jeg vil blot sige jo asbest er farligt, tørt varm støv er det værste men det er især brugt i samlinger bøjninger osv, på foto er der INGEN fare at se, og som privatmand sker der næppe noget som helst sammenlignet med vvs erne der i gl dage fes ud og ind af fyrrum med en støvsky efter sig og mere eller mindre trak vejret i fyrrummet dagen lang.
Så ro på der ingen fare installationen ser hellere ikke så gammel ud, skal du være overforsigtig så hold øje med hvis der afisleres ved samlinger/bøjninger på en isoleret rørstreng hvis det er som hårdt gisp som smuldre så kan du ha fået bingo men hvis jeg var dig ville jeg ikke tænke videre over det, vvs fyren er ansvarlig og ville næppe efterlade dig med noget gris.
mvh
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis