Maling af badeværelse

Hej.

Jeg skal igang med at male badeværelset, og er i tvivl om hvordan jeg bedst forbereder arbejdet.

I brusenichen er der malede vægge over klinkerne. Området har været udsat for 15 års bad, og skal nok vaskes ned inden maling.

Men med hvad? Nogle mener en blanding af eddikesyre og vand; andre mener man skal bruge grundrens og vand. Nogle mener begge dele.

Hvad er den bedste metode, og hvilket forhold skal det blandes i?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Grundrens. Medmindre du har hældt vand på, så er der næppe kalk deroppe 
HrT skrev den 06-07-2023 07:47:07

Grundrens. Medmindre du har hældt vand på, så er der næppe kalk deroppe 

Der er med sikkerhed vand og sæberester på. Jeg er 2 meter høj, og fliserne er ikke oppe i den højde.

Grundens er basisk (opløser fedt) og indeholder kalkbinder så der er du rimeligt godt dækket af. Det er kun hvis der er større kalkbelægninger at man behøves at kigge på egentlige midler til afkalkning hvis grundrens ikke kan fjerne det.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 06-07-2023 08:53:54

Grundens er basisk (opløser fedt) og indeholder kalkbinder så der er du rimeligt godt dækket af. Det er kun hvis der er større kalkbelægninger at man behøves at kigge på egentlige midler til afkalkning hvis grundrens ikke kan fjerne det.

/BOFH Ok.

Ok, tak.

Hvilket forhold skal det blandes i? 1 til 10? Eller stærkere?

Koncentrationen er afhængig af producent så svaret er RTFM   

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Grundrens er sæbe, så det kan ikke bruges til at fjerne sæberester. Hvis man ikke direkte kan se eller føle sæberesterne vil jeg dog ikke være bekymret.

Jeg har i dag vasket det ned med kalkfjerner. Vaskede så med vand. Vaskede den derefter med grundrens og vasket efter med vand. Sluttede af med at tørre efter med en opvredet klud.

Jeg håber den er klar.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også