Montere kabelkanal på fliser

Jeg håber ikke I er blevet trætte af at se på mit køkken, men der er mange ting som jeg ikke ved så meget om.

Jeg har et ikke for kønt mellemrum, mellem toppen af fliser og bunden af overskabe. 
Jeg tror jeg vil dække det med kabelkanal. Jeg skal alligevel bore huler i bunden af mine helt nye skabe..., for at skrue lysarmatur på og de skal have strøm. 
Hvordan er det bedst at montere en 2m lang kabelkanal på skæve fliser?  
Fugebredden varierer fra 1mm til 5mm      men er som regel ca 4mm. 
Det er måske for lidt til  rawplugs og jeg vil ikke ødelægge fliser. 
Og dobbeltklæbende tape holder ikke så godt når den bliver udsat for varme.  
Jeg har set dem dingle ved loftet på en restaurant, en varm sommerdag. 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I stedet for at sætte kabelkanal op, kunne du bruge en Skureliste eller fuge mellemrummet. En kabelkanal tror jeg vil komme til at se for voldsom ud.

fase
Tak, men de fliser er skæve, eller væggen er skæv og buler ud flere steder, så det skal nok være noget næsten elastisk, som kan give sig lidt. 
Den kabelkanal jeg har kigget på er lille, næstem som den skureliste i dit link, 20x10mm i tværsnittet. Eller en 25x15mm. Jeg skal trække 2 lampeledninger til lys under 2 skabe.
Men det er mere måden man skal montere det på jeg er i tvivl om. 

Skrue kabelkanal op i skabet, så låget sættes op nedefra.  Den skrues fast der hvor der er en bule IND i fliser. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Du skrev ikke noget om at trække ledninger i kanalen, det ændrer formålet. Hvis du borer med et 4 mm murbor og propper 4 tændstikker i hullet, kan du skrue kanalen fast i fugen. Du kan blive nødt til at lægge noget bag kanalen, så afstanden mellem mur og flise bliver udlignet.
Måske kunne du skrue den fast på underskabet.
Nu skrev el-mand det samme før mig.

fase
Er det lidt sent Fabrin       
Trådstarter skrev i første indlæg: for at skrue lysarmatur på og de skal have strøm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 06-07-2023 00:02:21

Er det lidt sent Fabrin       
Trådstarter skrev i første indlæg: for at skrue lysarmatur på og de skal have strøm. 

Ja, det overså jeg.    Jeg koncentrerede mig mest om fugen, som jeg ville have undgået ved at sætte fliser lidt højere op. Men det var jo ikke det der blev spurgt om.

fase
Tak for alle ideer.
Jeg har brugt dobbeltklæbende Tesa tape til at lime kabelkanal med, på undersiden af overskabet. Jeg håber det holder.
Jeg har også skrevet en e-mail til Tesa om de kunne anbefale en tape til at lime LED lysarmatur med, som bliver ca. 40 grader varmt. De har ikke svaret længe, så jeg har bare købt deres "outdoor" tape som kan tåle +90 C grader.
Men... jeg tror alu armatur udvider sig og trækker sig sammen pga temperaturskift, fordi tapen ikke holder i enderne alligevel, men på midten er det ok.
Jeg har også 3D printet endestykker til kabelkanalen og det ser meget bedre ud, end et hul :-)  

Mit armatur er 2 x 10W   Det giver hvidt lys og meget kraftigere end på billedet, men jeg vil gerne have lidt hyggebelysning om aften. Jeg bruger en Ikea lampe på 2,5W, det er kun nødløsning. Jeg kan ikke finde en lille, flad LED lampe til 230V, et par W, men kan kun finde dem med en stor Led-driver 
Den her er kun 2,2W, og helt ok, men det kræver en driver som måler 19x6 cm og 2 cm tyk. 
https://www.ikea.com/dk/da/p/mittled-led-spot-kan-daempes-aluminiumsfarvet-10528628/

Findes der ikke noget som fylder mindre? 

Med dobbeltsidet tape er det vel kun et spørgsmål om tid, før et eller andet falder ned. Jeg havde give det hele nogle 12 mm selvskærende skruer til at hjælpe tapen.

Har du prøvet at holde lamperne tættere på væggen? Det giver måske en mere hyggelig belysning, så du ikke behøves to forskellige lamper.

Der må ikke være kronmuffesamling i kabelkanalerne.
Tak for svaret. 
Jeg prøver med tapen først, om den kan holde. Ellers få den et par skruer. 
Jeg vil bare undgå at bore huller i nye skabe, hvis det kan lade sig gøre. 

Tesa har svaret på mit spørgsmål, om at montere mine lamper under overskabe med deres tape:   
" Skal de kunne tages ned igen, da de fleste af vores skum tape er permanente " .

Lampekabler går direkte til rosetten, uden kronmuffer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis