Metode til at skære i flamingoisolering

CHRISVES
CHRISVES
144 8000
Hej LDS,

Jeg skal snart til at trække gulvvarmeslanger (som tilsluttes af en vvs'er), men hvordan er det nemmest at gøre?

Sidste gang benyttede jeg en fuksvans og hold da kæft noget svineri. Det vil jeg helst gerne undgå igen.

PFT :)

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil undgå svineri, så brug den type flamingoskære, der "smelter" sig igennem.
De findes både som en kniv, og med en metaltråd.
LINK Varm kniv
LINK flamingoskære med tråd
(begge link var bare det første der dukkede op, der findes et utal af forskellige fabrikater, og priser.)

Vi prøver igen, i morgen --
DLG
DLG
844 2400
Jeg har lavet mange skumskære i løbet af de sidste 25 år. 
Du skal bare lave en ramme af træ, som ligner en rammesav, spænde noget Kanthal D tråd på i stedet for klingen ( jeg bruger stemmeskruer til en guitar, som holder tråden i begge ender a saven) og finde en justerbar strømforsyning på 3 til 5 Amp, som du tilslutter tråden, så har du en flamingoskærer.
Ellers kan man bruge en strømforsyning eller bil batteri og købe en PWM regulator til at justere strømmen med. 
Det kommer ikke til at koste mere end et par 100kr, hvis du laver det selv

CHRISVES
CHRISVES Trådstarter
144 8000
je_ns skrev den 05-07-2023 10:43:00

Hvis du vil undgå svineri, så brug den type flamingoskære, der "smelter" sig igennem.
LINK Varm kniv
(begge link var bare det første der dukkede op, der findes et utal af forskellige fabrikater, og priser.)

Er det en metode, du har erfaring med? :) Det lyder umiddelbart nemt.

DLG skrev den 05-07-2023 23:19:23

Jeg har lavet mange skumskære i løbet af de sidste 25 år.
Du skal bare lave en ramme af træ, som ligner en rammesav, spænde noget Kanthal D tråd på i stedet for klingen ( jeg bruger stemmeskruer til en guitar, som holder tråden i begge ender a saven) og finde en justerbar strømforsyning på 3 til 5 Amp, som du tilslutter tråden, så har du en flamingoskærer.
Ellers kan man bruge en strømforsyning eller bil batteri og købe en PWM regulator til at justere strømmen med.
Det kommer ikke til at koste mere end et par 100kr, hvis du laver det selv

Det undersøger jeg lige, tak! :)

CHRISVES skrev den 06-07-2023 07:00:22

LINK Varm kniv

Kun metoden med varmetråden, det virker ok, men kan være lidt svær at styre.
Med en hjemmelavet træramme, jeg havde en fjeder i den ene ende af tråden, for at holde den stram, den bliver længere når den bliver varm.

Skulle jeg i gang med at isolere med flamingo, ville det være fristende med den varme kniv, den ser meget handy ud.

CHRISVES
CHRISVES Trådstarter
144 8000
je_ns skrev den 06-07-2023 07:24:32

CHRISVES skrev den 06-07-2023 07:00:22

LINK Varm kniv

Kun metoden med varmetråden, det virker ok, men kan være lidt svær at styre.
Med en hjemmelavet træramme, jeg havde en fjeder i den ene ende af tråden, for at holde den stram, den bliver længere når den bliver varm.

Skulle jeg i gang med at isolere med flamingo, ville det være fristende med den varme kniv, den ser meget handy ud.

Tak for svar :-)

Annonce
DLG
DLG
844 2400
Du kan se min guitar stemmeskruer til at holde tråden med. Jeg havde brug for en let skærebue så et kulfiberrør er boret lidt skrå i krydsfiner klodser og holder tråden stram. Jeg klipser 2 krokodille klemmer på tråden, med strøm.

Man kan også lave dem så de ligner en båndsav, som i linket.  Når tråden er kort så er det nemmere at styre. Jeg har også set versioner hvor man bruger en vægtklods for enden af tråden og lader vægten trække i tråden hele tiden, under bordet. 

https://www.pinterest.dk/pin/33636328452961881/
CHRISVES
CHRISVES Trådstarter
144 8000
Jeg kan blot tilføje til dette indlæg, at jeg benyttede Flamingoskærer til formålet, og det er nok de bedste 600kr, jeg har brugt. Den skærer flamingoen som smør, og er rigtig brugbar til at skære ud til fx gulvvarmeslanger. Der følger to klinger med, hvor jeg brugte den ene til lige skæringer og den anden bøjede jeg til en halvmåne og brugte den til udfræsning til gulvvarmeslanger.

Da jeg som ung arbejdede på en flamingofabrik brugte vi svejseapparater og trådrammer til at skære plader ud af flamingoblokke. 
CHRISVES skrev den 28-08-2023 07:10:10

Jeg kan blot tilføje til dette indlæg, at jeg benyttede Flamingoskærer til formålet, og det er nok de bedste 600kr, jeg har brugt. Den skærer flamingoen som smør, og er rigtig brugbar til at skære ud til fx gulvvarmeslanger. Der følger to klinger med, hvor jeg brugte den ene til lige skæringer og den anden bøjede jeg til en halvmåne og brugte den til udfræsning til gulvvarmeslanger.

Super godt med en tilbagemelding   

Smart trick med at bøje kniven til gulvvarmeslangerne...

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis