Solceller, skifte fasemåler til summationsmåler

Hej til Jer.
Jeg har lige fået tilbud fra Elselskabet om at udskifte min fasemåler til solcellerne til en summationsmåler. Men det koster godt 1500kr. Og de vil ikke udtale sig om hvorvidt det kan svare sig, da det er forskelligt for den enkelte installation. Det er jo kun i øjeblikket at måleren summere så al forbrug bliver taget fra solcellerne hvis der en noget. Hvad tænker I vil man nemt kunne spare 150kr om året ved den operation?
Alle ved hvordan en elmåler ser ud så her er et billede af en gammel traktor fotograferet ved dansk motorsamling.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kovas, den skal vi lige have en gang til og langsomt. Du skriver, at du har en fasemåler på solcellerne. Den måler vil du måske have skiftet ud med en summationsmåler. Hvor mange målere har du i din installation? Har du en særskilt måler til solcellerne. 

fase
Når jeg skriver "Kovas, den skal vi lige have en gang til og langsomt ", mener jeg, at jeg ikke har forstået dit spørgsmål. En elmåler summerer dit forbrug. Den kan så være indrettet, så den er spærret for tilbageløb eller være lavet så den trækker, det du sender ud på nettet, fra. Dermed får du registreret dit nettoforbrug.

fase
Inden du beslutter dig for at skifte din måler, skal du finde ud af om du har en- eller trefaset inverter. Hvis du har en enfaset inverter kan det måske betale sig at skifte til summationsmåler. Se linket.

fase
Hej Fabrin. Det er en enfaset inverter som sidder på mit anlæg. Det var bla derfor jeg fik lavet vores elvvb om så den blev enfaset og på den fase som solcellerne køre på. I dit link skriver de at det kan koste fra 100-400kr at ha en fasemåler, men det er ikke rigtigt at jeg kun får 20øre for min strøm: os på gr.6 er de næste år garanteret 40øre. og da vi er fritaget for afgift så synes jeg det er svært at se om det betaler sig.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis