Kære LDS'er,
Jeg søger lidt kyndige øjne på denne sag, i vores nykøbte hus fra 1962. Formure i tegl, bagmur i leca i "murstensformat". Jeg er igang med lidt detektivarbejde, og takker for al input fra folk med mere forstand på området end jeg selv.
Det startede med at vi indvendigt i særligt den ene gavlmur, har konstateret revner i puds efter at have fjernet tapet. Vi kan se, at nogle af revner har været spartlet inden tapetet blev opsat, og der er revner i spartel nu. Da det er savsmuldstapet formoder jeg at det er opsat i 80-90'erne. Dvs. revneudviklingen er fortsat. Jeg har pillet puds af ved en af de større revner nær det øvre hjørne af et vindue, og har konstateret at revnen går igennem lecamurstenen, så det er ikke kun pudsen der er revnet. Jeg bilder mig ind at jeg kan se et mønster i revnerne på den ene gavl: (Jeg har lagt et på billeder med her som viser lidt af det)
- Der er lodret-gående revner langs vinduers sider, som kommer fra over vinduet (men har lidt vinkel der)
- Der er lodrette revner under vinduer (tæt på siderne), fra vindue og nedad mod fundament
- Der er vandrette revner, mest iøjnefaldende fra vinduernes underkant. Disse revner går helt ind langsgående skillevæg i huset, som antageligt er muret i forbandt (den står på sokkel ifølge tegninger)
I den anden gavlmur, har jeg også konstateret revner, dog er revnemønsteret ikke ligeså tydeligt for mig - men der har vi heller ikke fjernet den maling der er på.
I forbindelse med detektivarbejdet har jeg konstateret at der på begge gavle (udefra) er en forskel i vinkel mellem gavltrekanten øverste og så resten af den nedre del af gavlmuren - begge gavltrekanter hælder "indad", med ca 2cm over ca 1,5m. Jeg har konstateret, at på den ene gavl (den nordvestlige så mest belastede vil jeg tro) er gavltrekanten i lod og resten af gavlmuren lidt ud af lod; det modsatte gør sig gældende for den anden gavl.
Jeg har klatret lidt rundt på loftet, og kan umiddelbart ikke se nogle kryds mellem spærrene af hverken brædder eller vindtrækbånd af nogen art, som stiver konstruktionen af. Herudover har jeg konstateret at der er sat jævnlige sten fra bagmur i gavltrekanten ind mod spær tættest på gavl, men jeg kan ikke se nogen forankring som fæstner bagmur til spær, til at modvirke sug.
Jeg er blevet fortalt (ikke verificeret) at bagmur og formur er forbundet med trådbindere. Antageligt ikke rustfri (husets byggeår start 60'erne).
Min bekymring går på, om en kombination af manglende vindafstivning af tagkonstruktion samt fastgørelse af gavltrekant til spær, og evt. tærrede murbindere, gør at gavlene kan suges ud i storm, og arbejder lidt. At revnerne er et symptom herpå, og at skaden vil kunne blive alvorlig (og ikke bare æstestisk). Hvad tænker i?
Jeg tænker at hive fat i en byggesagkyndig til at se på sagen, også for evt. at få nogen dokumentation til ejerskifteforsikringen. Men vil gerne have lidt bedre kendskab selv, inden da.
Mvh