Lukke hul i tag efter nedrivning af brændeovn

Hej,

Jeg har for et år siden renoveret hus - Og i den forbindelse fjernede vi den ene brændeovn. Skorstensrøret blev i praksis renset, skåret over og gjort godt fast i oppe på loftet, men det har ikke nogen egentlig funktion, udover at det på sin vis fungerer som udluftning og cirkulation på loftet. Der kommer ikke vand ind. Men den sidder yderligt på taget og rager dermed højt, højt op i landskabet, og ved kraftige storme river det lidt i den. Jeg skal finde en anden løsning.

Taget er et gammelt eternittag. Det skal skiftes snart. Men ikke i år - Der er skåret hul i eternitpladen til skorstensrøret. Og nu til mit spørgsmål:

Findes der en holdbar løsning, som kan fuges fast e.l., som man blot lægger ovenpå eternitpladerne, uden jeg skal til at skifte en hel plade?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke blot skifte eternit pladen ?
Kan jeg også. Den er bare fuget i hoved og røv. Kunne jo være let hvis der var et eller andet lappe-kit ;-)
Det er et problem at det du lægger op skal op under næste plade, og at du skal have det til at holde. Så du kan ikke bruge et stykke presenning eller lignende. Og når du skriver at taget skal skiftes " snart " så ved jeg fra mig selv at det kan være 2 - 20 år. Så køb 1 eller 2 tagplader og sæt dem op. 
Det nemmeste er at at skrue tagskruer af oven over, under  og ved siden af den plade som skal skiftes. Ved toppen af næste plade opad og den lige til højre for skal løsnes så de kan løftes lidt i bunden.
Så stikker du den  nye plade op under OG FØRST BAGEFTER trækker du den dårlige plade ud. Ellers kan det være et problem at få den nye plade til at glide op over lægten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Alright, det må jeg gøre. Tak for svar! :-)
Står skorstenen stadig over taget? så kan du skære den skrå  over så meget over taget at du kan lægge en eller anden plade over  som bare dækker skorstenen lidt over taget.. alternativt en eller anden hætte af en slags

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
trådstarter skrev: Skorstensrøret blev i praksis renset, skåret over 
Så jeg opfatter det som en stålskorsten

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg opfatter det også som en stålskorsten hvor den stadig stikker op over taget. Hvis man lader en stump sidde i den inddækning som er nu så er det super let at dække skorstens hullet af. som jeg ser det. Måske er der endda en samling så nogle elementer kan tas af og den gamle overdækning genbruges.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg går ud fra der er en inddækning på eternittaget?
I så fald er det nemmeste nok bare at tage skorstensrøret op, men lade inddækningen sidde.. Og så dække hullet af med et stykke kraftig uv bestandig folie og tape godt omkring med f.eks. Dampspærretape... Det kan fint holde et par år, men nok ikke 5.

Et billede ville hjælpe.. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis