Fastkarm vindue til legehus, hvordan?

Hej,

Jeg skal have lavet nogle vinduer til legehus og har dertil købt nogle 400x600x3 mm plexiglas. Men hvordan er det bedst at konstruere træværket?

Jeg har overvejet at lave en ramme af 33x21 mm "forrammetræ" af fyr. Dernæst placere plexi i midten og så påsømme eller skrue + lime en 15x15 mm hobbyliste på hver side af den, evt sammen med en stribe silikone for at tætne. Træet grundes og males forinden.

Begrundelsen for forrammetræ/hobbyliste er at de er glathøvlede og med skarpe kanter, det får man ikke med reglar eller lægter. Men måske overser jeg noget..

Men er det en helt godnat opbygning og/evt for klejnt, bør jeg gøre noget andet? Har desværre ikke en bordrundsav så jeg kan lave fals i stedet. Hvad med bundliste, bør den gå ud over kanten og med drypnæse underneden eller er det overkill at gå ud og købe vindueslister med gummikanter osv til dette formål?

Pft :-P
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dan jeg skulle løse tilsvarende opgave købte jeg en billig overfræser. På ydersiden fræsede jeg 1-2 cm bredt spor (fals) rundt om hullet. Det havde en dybde lidt over plexiglassets tykkelse. Jeg lage silikonefuge rundt, så "glasset" ikke raslede og afsluttede med en forkantliste skåret i smig i hjørnerne. Ikke nogen egentlig ramme.
Når du skriver legehus, spørger jeg, hvor rmange år skal det holde? Din løsning med en ramme og lister på begge sider af glasset er udmærket.

fase
S. Fabrin skrev den 03-07-2023 13:21:36

Når du skriver legehus, spørger jeg, hvor rmange år skal det holde? Din løsning med en ramme og lister på begge sider af glasset er udmærket.

 Det er svært at sige hvor længe interessen er der, 6-7 år måske? Den mindste er lige fyldt 2 :-)

RJ skrev den 03-07-2023 13:34:51

S. Fabrin skrev den 03-07-2023 13:21:36

Når du skriver legehus, spørger jeg, hvor rmange år skal det holde? Din løsning med en ramme og lister på begge sider af glasset er udmærket.

 Det er svært at sige hvor længe interessen er der, 6-7 år måske? Den mindste er lige fyldt 2 :-)

Er det så nok at legehuset og dermed vinduesrammen virker til interessen for legehuset er væk. Jeg ville sætte glasset fast med et ramme af lister på begge sider.  


fase
S. Fabrin skrev den 03-07-2023 13:39:54

RJ skrev den 03-07-2023 13:34:51

S. Fabrin skrev den 03-07-2023 13:21:36

Når du skriver legehus, spørger jeg, hvor rmange år skal det holde? Din løsning med en ramme og lister på begge sider af glasset er udmærket.

 Det er svært at sige hvor længe interessen er der, 6-7 år måske? Den mindste er lige fyldt 2 :-)

Er det så nok at legehuset og dermed vinduesrammen virker til interessen for legehuset er væk. Jeg ville sætte glasset fast med et ramme af lister på begge sider.

Det bliver den løsning,  tak for responsen folkens 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også