for stor boring i fuge ?

Hej, 
vil gerne hænge at skab op på vores badeværelse og tænker det er fint i fugen. Men da jeg så skal til at gå igang, kan jeg se at det ikke er nok at bore med den Ø6mm jeg har, da de skruer jeg har der passer til simpelthen bliver for korte til formålet. så tænker umiddelbart jeg må op i en 8mm. 

MEN, 
jeg frygter at jeg ikke kan lykkes med det - jeg skal bore et hul som på en eller anden måde bare føles for "stort" i forhold til fugen. vil det ikke helt automatisk sprække flisen? om ikke andet så når jeg skruer noget ind i rawplugs og den spændes ud, så udvider det sig vel og flisen går i stykker hvis man har boret for stort? 

eller hvordan? er blevet helt i tvivl. bedst ville nok være 6mm i forhold til fuge/flise, men selve skabet skal hænge i kun 2stk skruer oppe og der skal lige være lidt at give af i forhold til måden den monteres. en del af skruen skal være "ude" for væggen og det gør jo at den skal være ekstra lang for at have noget ekstra at give af. 

er det no go at begynde at bore ud til 8mm rawplugs i en fuge der med det blotte øje er for lille... eller skal fliserne omkring fugen nok overleve presset der vil komme både ved boring og ved montering af rawplugs-skrue? 

tænker også at jeg alligevel skal ret langt ind for at "få fat" i noget inde bag ved ? (skal være ærlig at sige jeg ikke ved hvad der er) 6mm virker bare for lidt måske, men 8mm ser meget voldsomt ud når jeg forestiller mig at bore ud til den i fugen.. 

nogle gode råd med på vejen ? 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt sker der ingenting, men der kan være en lille bitte risiko.
Du kan evt bruge et diamantbor, på en vinkelsliber..   ​L I N K​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Hvor stort er dit skab? Normalt vil 6 mm ravplugs være nok. Brug et mindre bor først. Sørg for nogle lange skruer - gerne 100 mm. Jeg har nogle gange haft 2 ravplugs i samme hul.

Søren O
Søren O skrev den 01-07-2023 19:01:37

Hvor stort er dit skab? Normalt vil 6 mm ravplugs være nok. Brug et mindre bor først. Sørg for nogle lange skruer - gerne 100 mm. Jeg har nogle gange haft 2 ravplugs i samme hul.

Ja, tror jeg må ud og se om jeg kan finde nogle længere skruer. Havde bare købt nogle med tilhørende rawplugs, men de er simpelthen ikke lange nok og jeg ville skulle op i 8mm før jeg synes skruen virker lang nok. 

tror det er bedst, ser for voldsomt ud i forhold til at bore ud til 8mm i de fuger der. 

skabet er ikke frygtelig stort, det bør kunne gå an med 6mm hvis jeg lige finde skruer der er lange nok 
Jeg forstår ikke problemet? Skal du ikke bare have nogle længere skruer til dine 6mm rawlplugs som Søren også skriver?
Mvh.
Mikkel
*Edit jeg skrev lige før du svarede Søren
Længere skruer, og så giver du skruen et lille dask af en hammer når den lige sættes i rawlplugs. Så ligger rawlplugs ikke i flisefugen eller evt. pudslag, men derinde hvor det holder. 
Når du borer så mærker du jo hvilken materiale væggen består af. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis