Vægventilator er gået i stå

Hej alle!

Min ventilator nede i min kælder gik i stå for en uges tid siden. Er det mon noget, jeg selv kan fixe, eller hvilken fagmand skal jeg have fat i? Propellen kan jeg nemt dreje rundt, så der er ikke noget der blokerer.

// Chaos
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner en DUKA one, suger og blæser den skiftevis ?

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 01-07-2023 14:59:34

Det ligner en DUKA one, suger og blæser den skiftevis ?

Jeg ved ikke, hvilket mærke den er, da den allerede var monteret, da vi flyttede ind i huset. Men ja, den suger og blæser skiftevis.

En anden ting - hvis det viser sig, at den ikke virker og skal skrottes, kan I så anbefale en ny ventilator? Gerne så billigt som muligt.
Jeg har fundet ud af, at det er en Duka One Mini (godt set, @je_ns).

Bør jeg få en elektriker til at kigge på mine to ventilatorer - eller hvad anbefaler I at jeg gør?
Hvis du har to ens ventilatorer, og lidt fingerfærdighed, kan du bytte dem om, og så se om fejlen følger med ventilatoren. Hvis ja, så har du defekt ventilator der skal udskiftes.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Det er en selvstændig enhed, med motor og styring bygget sammen, den skal bare have 230 volt.

Den du har nu sidder der et keramisk element inde bag ventilatoren, det suger varmen til sig, når der blæses ud, og opvarmer den indsugede luft.
Så den effekt mister du hvis du montere en ventilator, der kun suger luften ud.
Samt at hvis du kun suger ud, skal der være en mulighed for at trække luft ind i rummet, da der ellers bliver undertryk, og så suger ventilatoren ikke rigtig noget.
Jeg har en magen til som blev defekt, man kan købe selve ventilatordelen, mener jeg gav 1100-1200 kr, men det er et par år siden.

Er du sikker på de får strøm, når det nu er begge der ikke virker.
(Du har vel ikke kommet til at slukke dem på afbryderen, der sidder på ledningen)

Er det "varmegenvinding", det som du tænker på? (suger luft ind + ud)

Ifølge Duka så er afløseren for "Duka One Mini" altså den nyere "Duka One C4", som kan ses nedenfor. Lidt en halvdyr fætter, som jeg skal bruge to af.

https://www.xl-byg.dk/shop/duka-one-c4-varmegenvinding-oe100-mm-2166569

Jeg tror desværre, det ikke er muligt at skaffe kun motordelen. Jeg kan ikke finde den via google i hvert fald:

https://dukaventilation.dk/service/tilbehoer-og-reservedele/duka-one/duka-one-c4

PS. Nej, afbryderen er ikke slukket. Jeg har tjekket :-)
Ja varmegenvindingen jeg tænkte på.
Jeg købte en løs motorenhed i Silvan, ved ikke hvordan de fandt frem til den, den skulle skaffes hjem.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis