Hej! Jeg har været så heldig at få overrakt en stor stak gamle gulvbrædder, som jeg gerne vil genbruge. De originale brædder er 11cm i bredden, med fer og not. Brædderne skal monteres direkte på bjælkelag.
Mit problem er at de gamle fer og not er enten brækket af eller fyldt med gammel lim og stads, så de kan ikke presses ordentlig sammen. Derfor overvejer jeg nogle andre metoder man kunne lave brædderne på.
Jeg har lavet 2 eksempler. På det ene er fer og not skåret af, og så er gulvbrædderne monteret med synlige søm. Dog synes jeg det ville være en skam og ville i øvrigt nok give en masse problemer i fremtiden når træet arbejder hver for sig.
Derfor har jeg prøvet en anden lidt alternativ løsning.
Jeg har skåret brædderne i 45 graders smig i hver side. Tanken er så at skruge brædderne i den ene side også lime dem sammen i den anden side, samtidig med at de får en dykker ned igennem. Jeg synes det giver et meget pænere udtryk. Men er det noget sjusk, der ville give problemer i fremtiden, eller hvad tænker folk? Jeg er åben for andre måder at lave det på:)