Læk fra volvo penta md7a

Hej

Jeg er lidt grøn i det at have sejlbåd og har for nyligt erhvervet en Granada 27 med 13 hk eftermonteret volvo motor

Kan se at den lækker nogen gange efter brug og på billedet ses muligvis også en revne i glasfiber under motoren

Er i tvivl om hvad jeg lige skal gøre for at diagnosticere videre. Har kørt motoren i 5 timer hvor alt hvad den lækkede er hvad der er på billedet. Synes måske også jeg kan lugte noget diesel/olie i salonen

Håber i kan hjælpe
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken form for stævnrørstætning har du? Hvis det er et fedtsmurt leje, så er det helt normalt at det tager lidt vand ind, det skulle gerne løbe ned i sumpen hvorfra det med jævne mellemrum pumpes ud med lænsepumpen. Hvis du synes det er et problem kan du skifte til en Black jack tætning. Hvis det ikke er der vandet kommer fra, så må det være muligt at holde øje med kølesystemet og se hvor vandet kommer fra.
solaris skrev den 29-06-2023 19:10:16

Hvilken form for stævnrørstætning har du? Hvis det er et fedtsmurt leje, så er det helt normalt at det tager lidt vand ind, det skulle gerne løbe ned i sumpen hvorfra det med jævne mellemrum pumpes ud med lænsepumpen. Hvis du synes det er et problem kan du skifte til en Black jack tætning. Hvis det ikke er der vandet kommer fra, så må det være muligt at holde øje med kølesystemet og se hvor vandet kommer fra.

 Hej Solaris

Mange tak for dit svar
Ville lige nævne at den er saltvandskølet men det antager jeg du måske godt kunne se fra billederne. Stævnrørs tætning er det hvor indsugning til kølevandet er? Kan du se på billederne at det "bare" er vand og ikke motorolie eller diesel? for så er jeg ikke så bekymret ud fra det du skriver
Stævnrørstætningen er der hvor akslen går gennem skroget, hvis det er et fedtsmurt leje så sidder der en fedtpresser et sted i båden der er forbundet till lejet med en slange, der skal drejes på håndtaget en lille smule efter hver tur du har sejlet for motor. Hvis der kun kommer den lille sjat på billedet efter 5 timers sejlads, så er der ikke noget problem. Hvis den begynder at tage meget vand ind er det på tide at stramme akseltætningen lidt, eller evt. at udskifte fedtsnoren. Men prøv at tage et par billeder der hvor akslen går gennem skroget.
solaris skrev den 30-06-2023 09:41:04

Stævnrørstætningen er der hvor akslen går gennem skroget, hvis det er et fedtsmurt leje så sidder der en fedtpresser et sted i båden der er forbundet till lejet med en slange, der skal drejes på håndtaget en lille smule efter hver tur du har sejlet for motor. Hvis der kun kommer den lille sjat på billedet efter 5 timers sejlads, så er der ikke noget problem. Hvis den begynder at tage meget vand ind er det på tide at stramme akseltætningen lidt, eller evt. at udskifte fedtsnoren. Men prøv at tage et par billeder der hvor akslen går gennem skroget.

 Kan det passe det er her?

Ok, din motor er ikke monteret med skrueaxel, men med et sejldrev, det må under ingen omstændigheder tage vand ind, det består af en gummimembran der er limet fast på skroget udvendigt, i følge Volvo bør den skiftes efter 7 år, jeg ved dog at nogle har sejlet længere tid før de har skiftet den, men hvis du ikke ved hvornår den er skiftet så bør den skiftes, helt billigt er det ikke, mener sættet koster 2500/3000 kr. og hvis du skal have en prof. til at montere den bliver det væsentligt dyrere, og båden skal naturligvis på land for at ordne det. Men prøv først at finde ud af hvor vandet kommer fra, følg slangen fra kølevandsindtaget og videre op til impellerpumpen og videre ind i motoren, du må kunne se om der drypper vand nogen steder. Prøv i øvrigt at Google : skifte membran volvo sejldrev
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis