Støjisolering af ventilationsrist

Vi har nogle af de her 15x15 cm riste i vores vægge (tvangsventilation) desværre er de meget støjbærende.
Har overvejet at tilskære nogle stykker "flamingo" plader som fylder kanal i bredde og 3/4 i højden og derefter montere 3 af disse plader forskudt i kanalen har andre prøvet noget lignende eller noget mere smart?

Det er især knallertstøj som går gennem marv og ben og grænseløst irriterende, men et sted skal ungdommen jo være - kikker selv i spejlet inden jeg brokker mig
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er bange for at det ikke rigtigt vil hjælpe. Hvis du har mulighed for at lukke helt tæt fx med en metalklap når det ikke er nødvendigt med udluftning. Det er vigtigt at klappen er af et tungt materiale.
GodeVen skrev den 27-06-2023 12:18:49

Jeg er bange for at det ikke rigtigt vil hjælpe. Hvis du har mulighed for at lukke helt tæt fx med en metalklap når det ikke er nødvendigt med udluftning. Det er vigtigt at klappen er af et tungt materiale.

Vi har prøvet at lukke af for ventilationsriste dette gav et elendigt indeklima og vores brændeovn kunne ikke "få luft" med røgfyldte beboelse til følge - brændeovn er vores eneste varmekilde 

Hvor gammelt er huset? Det er kun de sidste 10-20 år at man har bygget huse så tætte at en brændeovn har problemer, hvis skorstenen er i orden.
GodeVen skrev den 27-06-2023 12:40:39

Hvor gammelt er huset? Det er kun de sidste 10-20 år at man har bygget huse så tætte at en brændeovn har problemer, hvis skorstenen er i orden.

Huset er fra 1972 og totalrenoveret i 2002 med bla. 100mm ekstra isolering i alle ydervægge 350mm på loft, 400mm i gulve samt 3lags energiruder overalt - huset opfylder de nyeste regler hvad angår isolering og tæthed

Er det lydtransmission mellem rummene via central ventilation?

Hvis det er ført på loftet, er der mulighed for at montere rigtige lyddæmpere på kanalerne. Det er hvad der batter.

Elektronikteknikeren
Ja, prøv at forklare hvilke riste du taler om. Hvordan er de lavet? Sidder de foran et rør?

Angående tætte huse: Hvis dit hus er helt tæt (nye huse bliver trykprøvet), skal du have en brændeovn med separat luftindtag. Det er et rør der kommer udefra og går ind bagerst på brændeovnen. Hvis der kommer lyd derfra, vil lyden komme fra brændkammeret.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis