Hej
Hvis jeg vil ligge et pexrør i jorden fra den udvendige vandhane på huset og så føre den ned til drivhuset, hvordan gør jeg det, så det fungerer og den kan tappes for vand inden vinteren.
Den udvendige vandhane den sidder på mit værksted, hvor jeg nemt kan komme til den inde på værkstedet. Så regner med jeg blot graver ned på udvendig side og fører pex røret ind på værkstedet så det kommer op af gulvet ved væggen, Der sætter jeg så to T stykke på det eksisterende Pexrør. Et Tstykke til den udvendige vandhane og forbinder det nye pexrør til Tstykket. Og et Tstykke som også påsættes det nye pexrør, hvorpå der på den tredje udgang påskrues en kugleventil, så den kan åbnes for at give luft, når vandet skal tømmes af før vinteren. På samme pexrør inden Tstykket sættes en kugleventil mere, så jeg kan spærre for vandtilførslen, når pexrøret skal tømmes for vand.
Så har jeg tænkt mig ved drivhuset at nedgrave et kloakrør ca Ø400 lodret i jorden og så føre det nedgravede pexrør ind i kloakrøret.
Der skal også i kloakrøret nedgraves en stolpe hvorpå der sættes en vandhane fast på stolpen csa 80 cm over jorden, eller hvad højde de nu normalt sidder i. Der hvor pexrøret kommer ind i kloakrøret sætter jeg et T stykke og fører pexrøret op til vandhanen. I pexrøret i den vandrette udgang, der på skruer jeg en kugleventil til aftapning af vand inden vinteren.
Ved nedgravningen af pexrøret sørger jeg for fald fra hus og til drivhus, så vandet render ud af sig selv, når kugleventilen åbnes og kugleventilen værkstedet åbnes for at give luft. Her kommer jeg så i tanke om at jeg også skal have en kugleventil på værkstedet, så jeg kan spærre for vandtilførslen der.
Er det ikke noget der vil virke, eller er der en helt anden og nemmere metode på det ?
Og hvor dybt er det nødvendigt at grave pexrøret ned i jorden ?
Jeg vil blot gerne have en udvendig vandhane ved mit drivhus og køkkenhave.
Mvh
Lars