Vandledning fra hus til drivhus

Hej

Hvis jeg vil ligge et pexrør i jorden fra den udvendige vandhane på huset og så føre den ned til drivhuset, hvordan gør jeg det, så det fungerer og den kan tappes for vand inden vinteren. 

Den udvendige vandhane den sidder på mit værksted, hvor jeg nemt kan komme til den inde på værkstedet. Så regner med jeg blot graver ned på udvendig side og fører pex røret ind på værkstedet så det kommer op af gulvet ved væggen, Der sætter jeg så to T stykke på det eksisterende Pexrør. Et Tstykke  til den udvendige vandhane og forbinder det nye pexrør til Tstykket. Og et Tstykke som også påsættes det nye pexrør, hvorpå der på den tredje udgang påskrues en kugleventil, så den kan åbnes for at give luft, når vandet skal tømmes af før vinteren. På samme pexrør inden Tstykket sættes en kugleventil mere, så jeg kan spærre for vandtilførslen, når pexrøret skal tømmes for vand. 
Så har jeg tænkt mig ved drivhuset at nedgrave et kloakrør ca Ø400 lodret i jorden og så føre det nedgravede pexrør ind i kloakrøret.
Der skal også i kloakrøret nedgraves en stolpe hvorpå der sættes en vandhane fast på stolpen csa 80 cm over jorden, eller hvad højde de nu normalt sidder i. Der hvor pexrøret kommer ind i kloakrøret sætter jeg et T stykke og fører pexrøret op til vandhanen.  I pexrøret i den vandrette udgang, der på skruer jeg en kugleventil til aftapning af vand inden vinteren. 
Ved nedgravningen af pexrøret sørger jeg for fald fra hus og til drivhus, så vandet render ud af sig selv, når kugleventilen åbnes og kugleventilen værkstedet åbnes for at give luft.  Her kommer jeg så i tanke om at jeg også skal have en kugleventil på værkstedet, så jeg kan spærre for vandtilførslen der. 
Er det ikke noget der vil virke, eller er der en helt anden og nemmere metode på det ? 
Og hvor dybt er det nødvendigt at grave pexrøret ned i jorden ?

Jeg vil blot gerne have en udvendig vandhane ved mit drivhus og køkkenhave. 

Mvh
Lars

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke helt overskue din forklaring. Men jeg synes at kloakrøret er lidt unødvendig. Keep it simple.
Du graver en stolpe ned som pexrør kommer op på og vandhanen sættes fast på. Måske et elkabel samtidig så du kan få en stikkontakt i drivhus. ( det skal komme med aktiv jrdforbindelse) 
I værksted skal der være en 1 kugleventil så du kan lukke for vandet og bagefter en luft ventil så du kan sætte kompressor på og puste røret tomt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 26-06-2023 12:28:27

Jeg kan ikke helt overskue din forklaring. Men jeg synes at kloakrøret er lidt unødvendig. Keep it simple.
Du graver en stolpe ned som pexrør kommer op på og vandhanen sættes fast på. Måske et elkabel samtidig så du kan få en stikkontakt i drivhus. ( det skal komme med aktiv jrdforbindelse) 
I værksted skal der være en 1 kugleventil så du kan lukke for vandet og bagefter en luft ventil så du kan sætte kompressor på og puste røret tomt. 

Okay.   Kloakrøret var for af få arbejdsplads så jeg der kan åbne for en kugleventil og tappe vandet af, ved at det blot selv render af. Laver pex i jorden med fald mod drivhus og har en kugleventil på værkstedet jeg kan åbne for, så det giver luft i den anden ende,  Så burde det vel kunne vandet vel kunne løbe af ad sig selv, ikke ? 

Der er forlængst lagt el ledning der ned med jord. 

 

Hvorfor ikke bare en trevejsventil i værkstedet. Den ekstra ventil i drivhuset er vel ikke nødvendig. Du kan bare åbne vandhanen, når røret skal tømmes.

fase
Det går sikkert opad fra jorden i drivhuset, så det tømmer sig ikke. 
1. puste med trykluft
2. tømme ventil hvor det er lavest. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Man kan vel blæse trykluft gennem trevejsventilen og ud gennem hanen i drivhuset. 

fase
Annonce
Alternativt kan du lave en selvaftappende stikledning a la dem der bruges til sprinklere. De fungerer med en udluftningsventil, som lukker ved 2 bar. Dvs når der er tryk på lukker den og modsat uden tryk. Hvis den placeres i en bunke småsten på laveste punkt i nedgravningen - eks i bunden af det brøndrør du nævnte, så tømmer den sig selv når trykket forsvinder.

Samme type bruges på espressomaskinen for damptryk. Koster ikke ret meget. 
ev elmand skrev den 26-06-2023 22:24:37

Det går sikkert opad fra jorden i drivhuset, så det tømmer sig ikke. 
1. puste med trykluft
2. tømme ventil hvor det er lavest. 

 Hvis aftapning er i bunden af brøndrøret hvor pex kommer ind, så er den da netop lavest når der er fald fra huset til drivhus. Samtidigt er aftapning jo også laveste punkt for pex der går op til vandhanen ved drivhuset.  Det kan ikke diskuteres.


 

 Uthsen skrev: Det kan ikke diskuteres
Det var ment som en forklaring til det forrige indlæg ( S.Fabrin ) omkring at det kan tømme sig selv.   Undskyld uklarheden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 27-06-2023 22:40:15

 Uthsen skrev: Det kan ikke diskuteres
Det var ment som en forklaring til det forrige indlæg ( S.Fabrin ) omkring at det kan tømme sig selv.   Undskyld uklarheden. 

 Det gælder tilsyneladende om at få så mange T stykker og ventiler koblet på som muligt. Jeg ville også blæse røret tomt med trykluft og undgå de mange fittings. Men nu er det jo ikke min installation.


fase
ev elmand skrev den 27-06-2023 22:40:15

 Uthsen skrev: Det kan ikke diskuteres
Det var ment som en forklaring til det forrige indlæg ( S.Fabrin ) omkring at det kan tømme sig selv.   Undskyld uklarheden. 

 Undskyld, sådan læste jeg det ikke første gang :)  


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis