Fugtspærre ved nyt gulv, eller ej?

Ja, så blev det tid til endnu et fugtrelateret indlæg, hvor det kan være svært at finde hoved og hale i hvad der er korrekt og hvad der ikke er   

Jeg har de sidste par måneder brugt tid på at fjerne det gamle trægulv samt fliser og fliseklæb i hele min stueetage. Jeg står derfor nu tilbage med et flot betongulv som blev lavet af forrige ejer i 2009 med gulvvarme, hvorpå der skal lægges Pergo Klik laminat gulv.

Spørgsmålet er nu, skal der en fugtspærre mod betonen før gulvunderlag og gulv kommer?

Grunden til mit spørgsmål er at jeg kan se man har lagt en dampspærre ind i gulvopbygningen i sin tid (se nedenstående udklip fra byggetegning i 2009). Jeg er derfor nu bange for at fange fugten i betonen hvis jeg placerer endnu et lag plastik over betonen.

Bonus info: Det gamle trægulv (klikgulv, af træ), var IKKE lagt med fugtspærre, men kun med gulvunderlag.

Nogen der har gode input?   

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ringe til producenten og høre.
Tit har de et underlag, du skal lægge, for trinlydsdæmpning og små ujævnheder i betonet, og deri det underlag er der også en fugtspærrefunktion.

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

CHRISVES skrev den 26-06-2023 09:31:46

Tit har de et underlag, du skal lægge, for trinlydsdæmpning og små ujævnheder i betonet, og deri det underlag er der også en fugtspærrefunktion.

Producenten foreskriver fugtspærre under deres gulv, og ja der findes underlag med dette indbygget, men jeg har med vilje valgt en separat fugtspærre, for at sikre helt tætte samlinger der tapes, før gulvunderlag og gulv bliver lagt   

Du behøver ikke udlægge dampspærre, da et moderne betongulv er dampspærrende i dig selv, og restfugten fra udstøbning er borte forlængst.

Elektronikteknikeren
Teoretikeren skrev den 26-06-2023 09:46:14

Producenten foreskriver fugtspærre under deres gulv, og ja der findes underlag med dette indbygget, men jeg har med vilje valgt en separat fugtspærre, for at sikre helt tætte samlinger der tapes, før gulvunderlag og gulv bliver lagt   

Jamen så har du jo svaret på det selv ;-)

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

CHRISVES skrev den 26-06-2023 10:12:40

Teoretikeren skrev den 26-06-2023 09:46:14

Jamen så har du jo svaret på det selv ;-)

Ja og det var jo sådan set også mit udgangspunkt at den skulle lægges. Men så blev jeg i tvivl da jeg så der allerede var 1 lag plastik. og jeg har altid lært at man aldrig må have 2 "tætte" bygningsdele der kan spære fugt imellem sig   

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis