136 mm herregårdssten?

Det her er lidt skørt. Hele vejen rundt om huset har vi nogle belægningssten og nu har jeg brug for at omarrangere og lappe nogle huller, skære til osv. Men de er åbenbart ikke standard 140 mm i bredden! De er kun 136 mm så de normale herregårdssten passer ikke. Jeg skal bare bruge ca 10. Alt hvad jeg kan finde rundt omkring er 140 mm. Hvad gør jeg? Er der nogle der ved hvad det er for nogle og hvor de kan købes?

Ellers kan jeg kun se 2 alternativer: prøve at skære 4 mm af i bredden med vinkelsliberen eller få det hele pillet op! At skære dem til i bredden bliver ikke særligt kønt… 😬
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ingen der har stødt på den slags?
Herregårds sten har et standart modulmål på 14 x 21 cm.
Nogle gange er stenen også så slidt at der ryger lidt af kanterne med tiden og det gør målene mindre.

Jeg synes ikke du skal ikke til at skære noget af kanterne/siderne for at få det til at passe med målene.
Det kommer til at se dumt ud, og du får det aldrig pænt.   

Hvis det var mig, ville jeg købe de 10 stk. jeg manglede, og se om jeg ikke godt kunne få det til at fungere alligevel.
Jeg ville pille de sten op der skal skiftes og udskifte dem med de nye sten. Jeg tvivler på der er forskel i størrelsen, kun lidt på udssenet af de nye sten som ikke har fået "patina" i nu.

Husk at rens dem godt af, brug fuge sand og evt. stamp efter med en lille håndstamper eller brolægger "jomfru".
-Det er nogle gange nemmer hvis man lige piller et de nærmeste liggende sten op omkring området.
ps: glemte at skrive at målene er inkl. fugeafstand og tolerance som @Anders K rigtig nok skriver.
husk fugeafstanden på 2-5 mm skal overholdes og sten må ikke ligge i "knas" hvis det kan undgås.

-Det er nogle gange lidt svært at overholde, hvis man kun laver mindre genopretning af eksisterende belægning, i forhold til hvis man laver en nyetableret belægning.
Det er ofte svært at få nye sten til at passe ind i enkelt huller i gammel belægning. Du kan pille 15 - 20 sten op i enden af din belægning eller et andet sted. Så bruger du 10 stk nu og gemmer 5 - 10 stk til senere. Der hvor du piller op kan du reparere med de nye som så ikke passer i mål men må ligge lidt selvstændig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Alle mine herregårdsren måler Ca 13,6 cm købt i Jem og fix for et par år siden , prøv at finde nogle på genbrugen , 

Tak for at du gad læse mit indlæg .
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis