Jeg kunne godt bruge lidt hjælp fra alle jer gør-det-selv folk of "murebasser" til opklaring af hvilket "plut" der er på mine vægge
Har vedhæftet lidt billeder som eksempel, som håber er nogenlunde brugbar...
-Er jeg helt galt på den når jeg vurdere at de "originale" puds er en form for kalkmørtel/hydraulisk mørtel?
Når jeg rør ved overfladen er det lige som kalk, da det smitter af, pudset er ret porøst og minder om sand når det falder af, og jeg synes desuden at pudset er for lyst i forhold til at det kan være puds med cement i blandet.
De Gule matte områder: smitter af når man køre hånden hen over det, og minder om kalkmaling af en art.
(tror det er de "originale vægge" med kalkpuds og kalkmaling)De Hvide matte områder: smitter af når man køre hånden hen over det, og minder om kalkmaling af en art.
(tror det er de "originale vægge" med kalkpuds og kalkmaling)De grå "glatte": ligner Grunder af en art. Er hårdt og glat i overfladen. Kommer nogle steder af i flager hvis man hakker det af med en spartel. smitter ikke af.
Grå "mat" område: minder om puds med lidt for meget cement i. Er helt hårdt i overflade, og meget mere glat end puds med sand vil have mere struktur.
(billede 9 - halvvæg med halv cement og halv gul væg)De sidste lag øverst er der Bæk og Jørgensen Superfinish 6 maling (de blanke maling som er hvid).)
Huset er fra 1948, så kalkmørtel kunne ikke være helt ved siden af.
Jeg har tænkt mig at fjerne det løse puds der er, og pudse op og reparer med kalkmørtel puds fra Nordich NHL hæftemørtel
LINK: da jeg som udgangspunkt kun vil gå efter lette reparation af huller og et nyt, tyndt lag puds på væggen, og ikke fjerne det gamle puds.
-Nu er jeg dog blevet i tvivl om det overhovedet kan lade sig gøre?
Alle input er velkommende.