input til opklaring af forskellig art puds matriale

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp fra alle jer gør-det-selv folk of "murebasser" til opklaring af hvilket "plut" der er på mine vægge   

Har vedhæftet lidt billeder som eksempel, som håber er nogenlunde brugbar...

-Er jeg helt galt på den når jeg vurdere at de "originale" puds er en form for kalkmørtel/hydraulisk mørtel?
Når jeg rør ved overfladen er det lige som kalk, da det smitter af, pudset er ret porøst og minder om sand når det falder af, og jeg synes desuden at pudset er for lyst i forhold til at det kan være puds med cement i blandet.

De Gule matte områder: smitter af når man køre hånden hen over det, og minder om kalkmaling af en art.
(tror det er de "originale vægge" med kalkpuds og kalkmaling)

De Hvide matte områder: smitter af når man køre hånden hen over det, og minder om kalkmaling af en art. (tror det er de "originale vægge" med kalkpuds og kalkmaling)

De grå "glatte": ligner Grunder af en art. Er hårdt og glat i overfladen. Kommer nogle steder af i flager hvis man hakker det af med en spartel. smitter ikke af.

Grå "mat" område: minder om puds med lidt for meget cement i. Er helt hårdt i overflade, og meget mere glat end puds med sand vil have mere struktur.
(billede 9 - halvvæg med halv cement og halv gul væg)

De sidste lag øverst er der Bæk og Jørgensen Superfinish 6 maling (de blanke maling som er hvid).)

Huset er fra 1948, så kalkmørtel kunne ikke være helt ved siden af.
Jeg har tænkt mig at fjerne det løse puds der er, og pudse op og reparer med kalkmørtel puds fra Nordich NHL hæftemørtel LINK: 
da jeg som udgangspunkt kun vil gå efter lette reparation af huller og et nyt, tyndt lag puds på væggen, og ikke fjerne det gamle puds.
-Nu er jeg dog blevet i tvivl om det overhovedet kan lade sig gøre?

Alle input er velkommende.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan nok ikke få et godt resultat der hvor du har en "tvivlsom" overflade. Det der smitter af kan være kalk eller limfarve. Begge dele hæfter puds ikke godt på. 
Så jeg ville mindst hugge alt overflade af så du kun har mørtelen tilbage. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for dit be-syv ev elmand.
Jeg må må hakke videre. 
Jeg ville filse ( vandskure ) mine vægge i køkken i forbindelse med renovering. Der sprang jeg over og lod noget af lasur malingen sidde.. Det gjorde at filsning nogle steder simpelthen fald af. Så dele af væggen er helt glat og dele af væggen er mere rå som en filsning skal være. 

Synes lige jeg ville give en up-date med hvordan det gik med væggen..

-Efter en del flere timers hakken, blev jeg langt om længe færdig!   
Væggen er nu færdigpudset, og jeg har påført et tyndt lag (uden ledér) for at udjævne de værste huller, forskellige puds arter samt overgange i væggen.
Synes selv at resultatet er blevet fornuftigt, men med "patina" lige som huset selv.   
Hvis du skal videre vil jeg anbefale at skrue afbrydere og stikkontakter af, eller i det mindste løsne dem så de hænger længere ud. Også selv om de skal skiftes til nye. 

Annonce
Hvis du skal videre vil jeg anbefale at skrue afbrydere og stikkontakter af, eller i det mindste løsne dem så de hænger længere ud. Også selv om de skal skiftes til nye. 
Det var ikke nødvendigt at løsne dem, og du har helt ret - de skal skiftes til nye.
-De sidste maling fik jeg også fjernet i området ved stikkontakten.

Jeg tænker at jeg kan gå området igennem mht. efterpudsning, før jeg montere en ny, men tak for tippet.   
Det er netop det med efterpudsning. Det er altid pænest når man pudser det  1 gang. reparationer kan blive synlige.  

ah... okay. Så er jeg med på hvad du mener.

Tror nu godt jeg kan lave det i mindre skala som f.eks. omkring en stikkontakt, uden at det bliver til en "øjen-bæ". Det er en helt anden snak på en stor flader, som du rigtig nok er inde på.
Det brøler tager jeg så på min kappe, og tak for forklaring.
Ja selv om jeg gerne ville, så tager jeg ikke "brøleren " på min kappe.     
Det er nu det jeg kalder et mindre problem, men hvis du skal fortsætte så ville jeg gribe den del lidt anderledes an. 

At lave brøler - og stå ved den brøler - det er en del af læringsprocessen... og det har jeg altid sat en dyd i at stå til ansvar for, i stedet for at kommer med undskyldninger og pige finger på alle andre end mig selv.   
(at ignorer gode råd og erfaring for folk med meritterne i orden, er nok en smule dumt som du er inde på   )

Jeg har noteret dit gode råd, og griber nok det lidt anderledes an næste gang, eller når der er mere end en stikkontakt i rummet. Tak for input @ev elmand   
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også