Finde regnvandsrør

Hvis der er nedløbsrør hvor der ikke er brønde mv på tegninger, hvor kan jeg tjekke om der er nyere tegninger før jeg går videre?

Har opfugtning et sted mistænker der ikke er brønd som tegningerne indikerer men som kræver en større operation at afdække (under sømmet terrasse). Så en enkel metode før den store metode - det ville være fedt 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den kommunale byggesags myndighed burde have dine kloaktegninger. Prøv at gå ind på kommunens hjemmeside og søge på “byggesagsarkiv”.
Finder du ikke noget brugbart, vil jeg foreslå en kloakmand med kloakkamera og søgeudstyr, så du kan få lokaliseret dine rør.

Søren O
Søren O skrev den 25-06-2023 10:03:20

Den kommunale byggesags myndighed burde have dine kloaktegninger. Prøv at gå ind på kommunens hjemmeside og søge på “byggesagsarkiv”.
Finder du ikke noget brugbart, vil jeg foreslå en kloakmand med kloakkamera og søgeudstyr, så du kan få lokaliseret dine rør.

Jeg har tjekket både arkivet og de 100Vis af dok vi fik ved overtagelsen. Er næste skridt at ringe til kommunen eller en kloakmand?

Min bekymring går på, om det er lavet uautoriseret og dermed er årsag til opfugtning af mur mv. Burde kloak/afløb (det er separeret) være anmeldt til kommunen? 
Kender det godt - på vore hus var der på de oprindelige tegninger ikke mindre end 3 forskellige variationer indtegnet.

Ift den aktuelle problematik vil nogle få minutters kamera-inspektion af din lokale aut kloakmester kunne afdække problemet såfremt det er relateret til kloak.

Såfremt du ønsker en fuldstændig kortlægning og udmåling er det noget mere omfattende ift tidsforbrug og pris men stadig noget der kan lade sig gøre.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 25-06-2023 21:31:12

Kender det godt - på vore hus var der på de oprindelige tegninger ikke mindre end 3 forskellige variationer indtegnet.

Ift den aktuelle problematik vil nogle få minutters kamera-inspektion af din lokale aut kloakmester kunne afdække problemet såfremt det er relateret til kloak.

Såfremt du ønsker en fuldstændig kortlægning og udmåling er det noget mere omfattende ift tidsforbrug og pris men stadig noget der kan lade sig gøre.

/BOFH

Takker. Det giver mening. Hvis det er mere alvorligt, må ejerskiften ind over 

Noget i din beskrivelse tyder på, at selv hvis der er en sandfangsbrønd ved nedløbet, så er det nogle år siden den sidst blev renset, så muligvis er den blot stoppet helt eller delvis til.

Prøv at se ved næste regnvejr om der står umanerligt meget vand omkring det sted, hvor nedløbsrøret kommer ned, for så er brønden (eller et evt. Rør) stoppet og så skal den blot renses.
Annonce
efry skrev den 25-06-2023 21:51:19

Noget i din beskrivelse tyder på, at selv hvis der er en sandfangsbrønd ved nedløbet, så er det nogle år siden den sidst blev renset, så muligvis er den blot stoppet helt eller delvis til.

Prøv at se ved næste regnvejr om der står umanerligt meget vand omkring det sted, hvor nedløbsrøret kommer ned, for så er brønden (eller et evt. Rør) stoppet og så skal den blot renses.

Der er ingen brænd - og en terasse over det andet sted :/

Inden du ofrer tusindvis af kr. på en kloakmand, ville jeg grave ned ved det nedløb der er tilgængeligt.
Er der afløb på vil der være en bøjning ret kort nede. Tit er det ved bøjningen der er utætheder.
Peger en evt bøjning hen i mod terrassen, er der stor sandsynlighed for at der er en brønd under terassen, og som efry skriver skal den nok renses.

Bare kald mig BBB 
Det nytter ikke at kontakte kommunen. De har  kun pligt til at bevare tegninger som de får ind fra dem som laver kloak arbejdet. Det er kun autoriserede som kan anmelde arbejde på kloak. 
Så hvis du skal finde ud af det så er det skovl og spade eller kloakfirma. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Update: jeg fandt endelig en byggeansøgning hvori det fremgår at nedløb kobles til eksisterende regnvandsbrønde. Så nu skal jeg blot teste, om der kommer vand i den ene regnvandsbrønd, jeg har, når jeg sætter vandslangen ned i nedløbsrørene.

Jeg har dog ikke kunnet finde en reel tegning af kloaken. Jeg betingede mig i salget at aut. krævende arbejde var lavet af aut håndværker. Kan jeg praktisk muligt finde ud af, hvem der har klarmeldt kloakeringen til kommunen?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også