Hegn / carport på støttemur

Har en mindre støttemur for enden af min indkørsel. Den går opad / på en bakke. Er 50 cm høj. Jeg tænker at sætte et plankeværk på den, hvor stolperne gøres klar til at være bagerste stolper på en carport (på sigt).

Er der en (enkel) måde at dels tjekke murens dybde uden at ødelægge belægningen foran den (som er sådan nogle armerede plastik ting), og om den kan bære?

Plankeværker bliver en vinkel. Ca 3.5 meter langs muren til en stoppe. Fra denne ca 1.20 til husmur hvor der skal være dør imellem. Jeg kan om nødvendigt lave en vinkel i det andet hjørne for stabilitetens skyld.

Alternativt vil jeg mure støttemuren yderligere 180 cm høj, pudse den og have en pudset mur som plankeværk. Men det vejer jo noget mere, og kender ikke støttemurens dybde 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umuligt at svare begavet på. Du må grave ned for at finde dybden på skolen. I øvrigt risikerer du meget let at ødelægge din mur, hvis du sætter et hegn fast ovenpå. Det vil med vindens hjælp rykke muren i stykker

Mvh Troels
TRRA skrev den 26-06-2023 08:00:03

Umuligt at svare begavet på. Du må grave ned for at finde dybden på skolen. I øvrigt risikerer du meget let at ødelægge din mur, hvis du sætter et hegn fast ovenpå. Det vil med vindens hjælp rykke muren i stykker

Så det er graven ned og sikre at stolpen kan komme tilstrækkeligt langt ned, eller have overlægger henover døren så den fæstnes til muren istedet 

Enten skal det stabiliseres med overligger, eller også skal stolperne sættes i jorden uden kontakt til støttemuren. EN mur har enorm trykstyrke men ringe sideværks styrke. 

Mvh Troels
TRRA skrev den 27-06-2023 15:00:31

Enten skal det stabiliseres med overligger, eller også skal stolperne sættes i jorden uden kontakt til støttemuren. EN mur har enorm trykstyrke men ringe sideværks styrke. 

Ja, det er vridningen der let ødelægger det. Måske et dumt spørgsmål, men kan jeg ikke bore med et langt bor og så mærke, om jeg rammer beton frem for jord? Så sparer jeg en masse graveri

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis