Statoil startede med at sælge E5 benzin i 2006 og så kom resten lige så langsomt bagefter. I hver fald er det (efter hvad jeg kan finde på nettet) fra ca. 2011 vi alle kørte på 5% sprit i benzinen.
I hvert fald passer det med, at min lille 6 hk. mariner begyndte at drille lidt med at gå ud i tomgang og skulle sejles for fuld gas oftere for at gå rent. Nu hvor vi har E10 er det helt galt.
Sprit suger vand og når motoren ikke kører dagligt, fordamper sprit og benzin i karburatoren og vandet bliver tilbage og når det ikke at fordampe så er der alligevel lidt vand opløst i benzinen og det får karburatoren til at "irrer" indvendig.
min løsning er alkyd benzin i den en interne tank og alm. eller 100 oktan E5 i den eksterne tank.
Jeg slår over på alkyd benzin (der er uden sprit) når jeg ankommer til havnen så vi sejler de sidste 10 min på alkydbenzin og så "parkeres" båden jo uden vand i karburatoren. Jeg har ikke renset karburator hele sidste år. Den har startet fint og kørt fint i tomgang og ingen hosten og hakken under sejlads.
Hvis jeg havde en større motor ville jeg lave en lille ekstra tank på 5 liter, med alkydbenzin og en hane så jeg kunne skifte til alkyd ca. 5 min før jeg skulle slukke motoren.
Ham her har lavet test med sprit i benzin.
https://www.youtube.com/@ProjectFarm/aboutJeg kan huske min første Mariner 6 hk. for år tilbage. I manualen anbefalede de at man IKKE kom karburatorsprit i benzinen. Min nuværende manual skriver dette.
Læs især sidste linje.
The fuel system components on your Mercury Marine engine will
withstand up to 10% alcohol content in the gasoline. We do not
know what percentage your boat's fuel system will withstand.
Contact your boat manufacturer for specific recommendations on
the boat's fuel system components (fuel tanks, fuel lines, and
fittings). Be aware that gasolines containing alcohol may cause
increased:
• Corrosion of metal parts
• Deterioration of rubber or plastic parts
• Fuel permeation through rubber fuel lines
• Starting and operating difficulties