Kan godt starte med benzinstarthjælp

Jeg har en Suzuki DT30 påhængsmotor.
Jeg kan godt starte den ved at sprøjte starthjælp i karburatoren. Går ud efter 3 sekunder.

Jeg er med på, at det så er benzintilførslen der halter.

Har tænk mig at hælde frisk benzin på, men hvad gør jeg med det det gamle der er i slangerne og karburatoren? 
Skal jeg tømme af (hvordan) eller kan jeg få det ud ved at forsøge at starte længe nok?

Jeg ved at der kommer benzin til benzinpumpen, men er der nogle trick for at se hvor det stopper henne.

Ja, har åbnet vacuumskruen og skiftet tændrør :)

Har pillet benzin slangen af på karburatoren, der kommer benzin ud når.jeg  pumper bolden.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du har forsøgt at starte (med choker) så skru et tændrør ud, er det tørt, skal du igang med at rense karburatoren.
Men når den starter på startgas, er det jo nok en karburatorrensning der skal til.
Men tjek lige at benzinpumpen pumper benzin frem til karburator, af med slangen på karburator, og kør med starter, så skulle der gerne kommer benzin ud. (sådan kan du også få den friske benzin frem)

Vi prøver igen, i morgen --
Der lærte jeg noget. Og selvfølgelig :)
Slange koblet af lige før karb. Og det vælter ud med benzin når jeg kører på starter.
Jeg antager at benzin tilførslen er ok?

I morgen prøver jeg at tømme alt benzin ud, også fra karben og fyre frisk benz på. Hvis det ikke hjælper, så kan det vel ik være så meget andet end karb rens?

Hvis dine tændrør ikke bliver våde, når du forsøger at starte den, skal du have renset karburatoren, den gamle benzin ville stadig kunne komme frem.
Men det er da fint at dræne svømmerhuset, så evt vand og bundslam kommer ud. (der sidder sikkert en drænskrue i bunden, eller lidt op ad siden, af svømmerhuset.

Vi prøver igen, i morgen --
Jamen det var en sucess. 
Alt så ellers pænt ud udefra, men der sad store bussemænd i karburatoren som røg i ultralydbadet mens jeg tømte slanger og tank total og frisk benz på. 
Startede efter et par forsøg, kølestråle fin. Men lagde mærke til at den også lækkede kølevand på indersiden af benet mod båden. Er det normalt?
Også synes jeg at den har lige lovlig mange omdrejninger på i tomgang. Jeg må se om jeg kan finde justeringsskruen..
Super godt du fik gang i motoren..
Har du renset benzinfiltret også (hvis du har sådan et)
Ja det er meget normalt der kommer vand op af benet, hvis du ikke kender alderen på emprelleren i vandpumpen, da de kan blive møre med tiden, og så risikere man  "vingerne" brækker af, og sætter sig fast i kølekanalerne på motoren.

Empreller plejer ikke at koste så meget, jeg har lige bestilt en original Mercury, til en 3.3 hk, den koster 78 kr, men nu er din motor jo større så den koster nok lidt mere.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Det er fint det virker igen.

Jeg vil blot gøre opmærksom på at nogle former for starthjælp indeholder æter. Det kan antændes ved kompression. Det kræver meget mindre kompression end diesel og kan derfor antændes i en benzinmotor selvom tændingen ikke virker.
Statoil startede med at sælge E5 benzin i 2006 og så kom resten lige så langsomt bagefter. I hver fald er det (efter hvad jeg kan finde på nettet) fra ca. 2011 vi alle kørte på 5% sprit i benzinen.
I hvert fald passer det med, at min lille 6 hk. mariner begyndte at drille lidt med at gå ud i tomgang og skulle sejles for fuld gas oftere for at gå rent. Nu hvor vi har E10 er det helt galt.
Sprit suger vand og når motoren ikke kører dagligt, fordamper sprit og benzin i karburatoren og vandet bliver tilbage og når det ikke at fordampe så er der alligevel lidt vand opløst i benzinen og det får karburatoren til at "irrer" indvendig.
min løsning er alkyd benzin i den en interne tank og alm. eller 100 oktan E5 i den eksterne tank.
Jeg slår over på alkyd benzin (der er uden sprit) når jeg ankommer til havnen så vi sejler de sidste 10 min på alkydbenzin og så "parkeres" båden jo uden vand i karburatoren. Jeg har ikke renset karburator hele sidste år. Den har startet fint og kørt fint i tomgang og ingen hosten og hakken under sejlads.
Hvis jeg havde en større motor ville jeg lave en lille ekstra tank på 5 liter, med alkydbenzin og en hane så jeg kunne skifte til alkyd ca. 5 min før jeg skulle slukke motoren.

Ham her har lavet test med sprit i benzin.
https://www.youtube.com/@ProjectFarm/about

Jeg kan huske min første Mariner 6 hk. for år tilbage. I manualen anbefalede de at man IKKE kom karburatorsprit i benzinen. Min nuværende manual skriver dette.
Læs især sidste linje.

The fuel system components on your Mercury Marine engine will
withstand up to 10% alcohol content in the gasoline. We do not
know what percentage your boat's fuel system will withstand.
Contact your boat manufacturer for specific recommendations on
the boat's fuel system components (fuel tanks, fuel lines, and
fittings). Be aware that gasolines containing alcohol may cause
increased:
• Corrosion of metal parts
• Deterioration of rubber or plastic parts
• Fuel permeation through rubber fuel lines
• Starting and operating difficulties



Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis