Asbest bliver autoriseret arbejde for virksomheder

Hej LDS'er,

Som jeg læser denne artikel, bliver alt arbejde med asbest for virksomheder fremover autorisationskrævende.

https://www.building-supply.dk/article/view/1037885/ny_bodestraf_saetter_ind_over_for_uanmeldt_arbejde_med_asbest

Uddybet her:
https://bygtek.dk/artikel/nedrivning-og-miljoesanering/rettelse-krav-om-asbestautorisation-p-vej

Hvordan stiller det hr. og fru Danmark ift. LDS arbejde med asbest?

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det betyder, at hvis du påtager dig at tage naboens asbestholdige tag ned, er det et stykke professionelt arbejde og dermed aut. krævende. Tager du derimod dit eget måske asbestholdige tag eller beklædning ned, er du at betragte som privatperson og skal dermed ikke være autoriseret.
En parallel er, at du påtager dig at skifte en afbryder som en vennetjeneste hos naboen, er det autorisationskrævende, fordi det er udenfor din bolig . At det i vid udstrækning foregår er noget andet. Det gælder for begge dele   .

fase
S. Fabrin skrev den 21-06-2023 13:21:34

Det betyder, at hvis du påtager dig at tage naboens asbestholdige tag ned, er det et stykke professionelt arbejde og dermed aut. krævende. Tager du derimod dit eget måske asbestholdige tag eller beklædning ned, er du at betragte som privatperson og skal dermed ikke være autoriseret.
En parallel er, at du påtager dig at skifte en afbryder som en vennetjeneste hos naboen, er det autorisationskrævende, fordi det er udenfor din bolig . At det i vid udstrækning foregår er noget andet. Det gælder for begge dele   .

 Det var sgu da en dejlig, simpel definition :-).

Men at skifte en stikkontakt i eget hjem er ikke lovligt? Er det så lovligt at skifte eget tag?


Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Når du udfører noget for andre end dig selv, er det at betragte som erhverv. Spørg bare en jurist.
Laver du arbejdet hos dig selv, er det ikke erhvervsmæssigt, men en reparation du selv må udføre, da du som privat ikke er et firma, når du udfører arbejde på egen bolig.
Selvfølgelig må du skifte en stikkontakt i eget hjem. Når jeg læser dir indlæg, får jeg det indtryk, at du ikke læser, hvad jeg har skrevet. 
En kort forklaring er at udfører du arbejde for naboen, kan det være aut. krævende. Aut. krævende arbejde i eget hjem, må du ikke udføre. Med mindre der er givet undtagelser fra reglerne. Feks. Må du skifte afbrydere og stikkontakter eller tilslutte lamper til faste udtag. Ligeledes må du skifte et blandingsbatteri, hvis der mulighed for at lukke for vandet i den faste installation. 
At aut.reglerne i vid udstrækning bliver overtrådt, kan jeg ikke gøre noget ved. Det har vi SIK til at kontrollere.

fase
Jeg synes, som trådstarter, at sammenligningen mellem tag og afbrydere/stikkontakter er dårlig. Dit eget tag, må du indtil videre altid udskifte (der er grænsetilfælde hvor f.eks. en landmand har fået arbejdsstyrelsen på nakken), det gælder ikke for alle stikkontakter og afbrydere. Medmindre LK tager fejl på ​LKs mening​​​

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg tror trådstarter misforstod sammenligningen med stikkontakter. Sammenligningen hjælper selvfølgelig ikke, hvis trådstarter ikke kender reglerne for udskiftning af stikkontakter.

Tilbage til det originale spørgsmål. "Hvordan stiller det hr. og fru Danmark ift. LDS arbejde med asbest?"
Det ændrer ikke rigtigt noget for lav-det-selv projekter. Måske bliver der mindre konkurrence mellem håndværkere, så priserne for at få nogle til at lave asbestarbejde stiger.

Angående LK's side:: Jeg synes st det er utilgiveligt at der skrives om udskiftning af stikkontakter, men der vises billeder af afbrydere.
Annonce
GodeVen skrev den 21-06-2023 15:16:57

Angående LK's side:: Jeg synes st det er utilgiveligt at der skrives om udskiftning af stikkontakter, men der vises billeder af afbrydere.

Tror du missede en detalje Se teksten  over billedet:


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 21-06-2023 14:52:14

Jeg synes, som trådstarter, at sammenligningen mellem tag og afbrydere/stikkontakter er dårlig. Dit eget tag, må du indtil videre altid udskifte (der er grænsetilfælde hvor f.eks. en landmand har fået arbejdsstyrelsen på nakken), det gælder ikke for alle stikkontakter og afbrydere. Medmindre LK tager fejl på LKs mening

 Jeg går ud fra, at det er mit indlæg, der hentydes til, hvor jeg har skrevet:

En parallel er, at du påtager dig at skifte en afbryder som en vennetjeneste hos naboen, er det autorisationskrævende, fordi det er udenfor din bolig . At det i vid udstrækning foregår er noget andet. Det gælder for begge dele   .
Hvad er det der så svært at læse? Jeg retter gerne, hvis jeg får en forklaring på, hvad der uforståeligt. 
Kort fortalt er det sådan, at når du laver noget, som kræver autorisation, for både dig selv og  naboen, er det at betragte som arbejde, der skal udføres af autoriserede folk. Hvad er det, der svært at forstå? Jeg har yderligere skrevet at nabohjælpen foregår i vid udstrækning. Der er det så ikke min opgave at kontrollere.

fase
@Fabrin 
Sammenligningen falder da det pt ikke er autorisationskrævende at udskifte tag, med eller uden asbestindhold. Desuden er det det iflg LJ opslaget ikke altid autorisationskrævende at skidte afbrydere og stikkontakter.
Mener jeg.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 21-06-2023 17:13:45

@Fabrin 
Sammenligningen falder da det pt ikke er autorisationskrævende at udskifte tag, med eller uden asbestindhold. Desuden er det det iflg LJ opslaget ikke altid autorisationskrævende at skidte afbrydere og stikkontakter.
Mener jeg.

 

Ny bødestraf sætter ind over for uanmeldt arbejde med asbest
Fra 1. juli vil det koste 10.000 kr. i bøde at arbejde med asbest uden at indberette det på forhånd
Arbejdstilsynet er nødt til at vide, hvor det er, at arbejdet med asbest indgår, så man kan holde en tæt kontrol med, om det bliver gjort ordentligt, siger beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S). Arkivfoto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Af Ritzau21. juni 2023 08:18
For mange strakspåbud fra Arbejdstilsynet om overtrædelser af arbejde med asbest får nu regeringen til at stramme reglerne på området.
Fra 1. juli vil virksomheder, der ikke på forhånd indberetter, at de arbejder med asbest, således modtage bøder på 10.000 kroner.
Det oplyser Beskæftigelsesministeriet til Ritzau.
Ifølge beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) er oplysningspligten central for at kunne passe på de medarbejdere, der arbejder med asbest.


- Arbejdstilsynet er nødt til at vide, hvor det er, at arbejdet med asbest indgår, så man kan holde en tæt kontrol med, om det bliver gjort ordentligt, siger hun.
- Det handler alt sammen om at passe på de mennesker, der arbejder med det til daglig.
Asbest har været forbudt at anvende i Danmark i mere end 35 år.
Men materialet udgør stadig en fare, når det skal fjernes, fordi indånding øger risikoen for kræft.
Fra juni i fjor til marts i år har Arbejdstilsynet udstedt 421 strakspåbud for overtrædelser af reglerne, lyder det.


Med mit kendskab til Arbejdstilsynet, vil jeg påstå, at hvis du påtager dig at tage naboen asbestholdige tag ned, vil du blive betragtet som et firma. Godt nok et enmandsfirma, men et firma. Du skal derfor overholde gældende love og regler.
Med hensyn til at skifte en afbryder hos naboen, bliver dit arbejde betragtet som erhverv, og arbejdet er dermed aut. krævende. Du kan kun udføre arbejdet, hvis laver det for din mester, som har autorisationen. Skulle du som elektriker lave noget elarbejde udført i din fritid og bliver aflønnet med jyske dollars, er arbejdet faktisk ulovligt.
Jeg har i min skriftlige fremstilling kun taget hensyn til love og regler og på ingen måde kommenteret, hvad der foregår i praksis. I praksis foregår tingene ofte på en anden måde, hvilket jeg ikke kommenterer.

fase
S. Fabrin skrev den 21-06-2023 14:01:27

Når du udfører noget for andre end dig selv, er det at betragte som erhverv. Spørg bare en jurist.
Laver du arbejdet hos dig selv, er det ikke erhvervsmæssigt, men en reparation du selv må udføre, da du som privat ikke er et firma, når du udfører arbejde på egen bolig.
Selvfølgelig må du skifte en stikkontakt i eget hjem. Når jeg læser dir indlæg, får jeg det indtryk, at du ikke læser, hvad jeg har skrevet.
En kort forklaring er at udfører du arbejde for naboen, kan det være aut. krævende. Aut. krævende arbejde i eget hjem, må du ikke udføre. Med mindre der er givet undtagelser fra reglerne. Feks. Må du skifte afbrydere og stikkontakter eller tilslutte lamper til faste udtag. Ligeledes må du skifte et blandingsbatteri, hvis der mulighed for at lukke for vandet i den faste installation.
At aut.reglerne i vid udstrækning bliver overtrådt, kan jeg ikke gøre noget ved. Det har vi SIK til at kontrollere.

 Jo, jeg læste dig indlæg og forstod det 100%. Jeg fulgte blot eksemplet, men er ikke helt inde i reglerne for hvad man må skifte og ikke skifte ift. el :-).

 Det jeg i virkeligheden prøvede at formulere mig frem til, var at man må vel ikke lave aut. krævende arbejde i sit eget hjem? Så må man vel heller ikke lave sit eget asbesttag, hvis/når det bliver aut.krævende. Giver det mening?


Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis