Geologisk undersøgelse - forklaring

Jeg forstår ikke helt hvad dette betyder (se billederne).

Rent praktisk, hvad betyder det for hhv punkt og randfundament?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kn ikke forklare det hele. Men på de 2 punkter som er målt kan et fundament som er gravet 1,00 eller ved den anden boring 0,8 m ned. bære 56 Kn pr. m hvis du bruger 30 cm fundament. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 20-06-2023 22:58:18

Jeg kn ikke forklare det hele. Men på de 2 punkter som er målt kan et fundament som er gravet 1,00 eller ved den anden boring 0,8 m ned. bære 56 Kn pr. m hvis du bruger 30 cm fundament. 

 Ja, men det betyder vel at frostfri dybde ligger under grundvandet? 

Ja det er da mulig, men det har ingen betydning for fundamentets dybde. Det har kun betydning under gravning og støbning. Hvis der står vnd i grøften svækker det betonen. 
Der står i øvrigt at grundvand spejl kan ændre sig efter årstider men at det ikke har stabiliseret sig i borerørene, så det skal kontrolleres for gravning af fundament. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 20-06-2023 23:47:27

Ja det er da mulig, men det har ingen betydning for fundamentets dybde. Det har kun betydning under gravning og støbning. Hvis der står vnd i grøften svækker det betonen.
Der står i øvrigt at grundvand spejl kan ændre sig efter årstider men at det ikke har stabiliseret sig i borerørene, så det skal kontrolleres for gravning af fundament. 

 Betyder det sidste ikke, at det måske ikke er det rette gds førstegangs fundament projekt?  

Det er svært at udtale sig om. Det kommer jo meget an på om det er en ny storbæltsbro  eller det er et lege hus    ( For at gå til yderligheder ) 
Jeg synes det er en meget almindelig jordbund med risiko for grundvands indtrængen.
Det løses ved at grave ud og støbe med det samme. Altså være godt forberedt med opmærkning, cement, støbemiks, blander, trillebør og adgangsveje. Så graves i hvert fald de sidste 20 cm i bunden ud på selve dagen, hvor man så kommer med beton i bunden med det samme.  Altså ved en tilbygning grave en side færdig og fylde et par trillebøre beton i den osv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Hej

Jeg tror ikke vandspejlet bliver noget problem for Jer, idet det er pejlet hhv. 2,5 og 3 m under terræn. I skal jo kun 0,9 m under fremtidig terræn med fundamentsunderkant.

Er der efterladt pejlerør (hvide PVC rør i ø25 eller ø35mm), så kan I efterpejle vandspejlet, men det kræver at i har en grundvandspejler (instrument der ligner en kabelrulle, men har en sensor der udløser et bip, når den nedsænkes i vand).

Det I skal være opmærksomme på, det er at der skal rømmes lidt ekstra af til terrændæk (under gulve), idet der er fundet 0,7 og 0,5 m humusholdige/organiskholdige lag nærmest terræn. Det er mere end den normale muldtykkelse på 0,3 til 0,4 m. Det er vigtigt, at I får fjerne alt det muldholdige og tørveholdige sand, da det ellers vil sætte sig efterfølgende over år og kan give anledning til gulve der knækker/sprækker. 

Vh Peter

Peter Thomadsen skrev den 30-06-2023 12:03:26

Hej

Jeg tror ikke vandspejlet bliver noget problem for Jer, idet det er pejlet hhv. 2,5 og 3 m under terræn. I skal jo kun 0,9 m under fremtidig terræn med fundamentsunderkant.

Er der efterladt pejlerør (hvide PVC rør i ø25 eller ø35mm), så kan I efterpejle vandspejlet, men det kræver at i har en grundvandspejler (instrument der ligner en kabelrulle, men har en sensor der udløser et bip, når den nedsænkes i vand).

Det I skal være opmærksomme på, det er at der skal rømmes lidt ekstra af til terrændæk (under gulve), idet der er fundet 0,7 og 0,5 m humusholdige/organiskholdige lag nærmest terræn. Det er mere end den normale muldtykkelse på 0,3 til 0,4 m. Det er vigtigt, at I får fjerne alt det muldholdige og tørveholdige sand, da det ellers vil sætte sig efterfølgende over år og kan give anledning til gulve der knækker/sprækker.

Vh Peter

 Tusind tak 

HrT skrev den 30-06-2023 12:28:21

Peter Thomadsen skrev den 30-06-2023 12:03:26

Hej

Jeg tror ikke vandspejlet bliver noget problem for Jer, idet det er pejlet hhv. 2,5 og 3 m under terræn. I skal jo kun 0,9 m under fremtidig terræn med fundamentsunderkant.

Er der efterladt pejlerør (hvide PVC rør i ø25 eller ø35mm), så kan I efterpejle vandspejlet, men det kræver at i har en grundvandspejler (instrument der ligner en kabelrulle, men har en sensor der udløser et bip, når den nedsænkes i vand).

Det I skal være opmærksomme på, det er at der skal rømmes lidt ekstra af til terrændæk (under gulve), idet der er fundet 0,7 og 0,5 m humusholdige/organiskholdige lag nærmest terræn. Det er mere end den normale muldtykkelse på 0,3 til 0,4 m. Det er vigtigt, at I får fjerne alt det muldholdige og tørveholdige sand, da det ellers vil sætte sig efterfølgende over år og kan give anledning til gulve der knækker/sprækker.

Vh Peter

 Tusind tak 

 Jeg skal dog lige tilføje, at HVIS der er vand inden for den øverste meter, så skal I passe på med gør-det-selv. Det bliver meget hurtigt noget L-O-R-T, hvis der graves fundamentsrender, som står fulde af vand, inden I får støbt. Hvis det er sand/silt, så skrider det hele sammen på inden tid. Hvis det er ler, så kan det stå lidt længere selv, men her må det ikke blive opblødt, så det taber styrke.


Grav evt. et hul med en pælespade til godt en meters dybde et par steder og se om det holder tørt.


Peter Thomadsen skrev den 30-06-2023 13:50:57

HrT skrev den 30-06-2023 12:28:21

Peter Thomadsen skrev den 30-06-2023 12:03:26

Hej

Jeg tror ikke vandspejlet bliver noget problem for Jer, idet det er pejlet hhv. 2,5 og 3 m under terræn. I skal jo kun 0,9 m under fremtidig terræn med fundamentsunderkant.

Er der efterladt pejlerør (hvide PVC rør i ø25 eller ø35mm), så kan I efterpejle vandspejlet, men det kræver at i har en grundvandspejler (instrument der ligner en kabelrulle, men har en sensor der udløser et bip, når den nedsænkes i vand).

Det I skal være opmærksomme på, det er at der skal rømmes lidt ekstra af til terrændæk (under gulve), idet der er fundet 0,7 og 0,5 m humusholdige/organiskholdige lag nærmest terræn. Det er mere end den normale muldtykkelse på 0,3 til 0,4 m. Det er vigtigt, at I får fjerne alt det muldholdige og tørveholdige sand, da det ellers vil sætte sig efterfølgende over år og kan give anledning til gulve der knækker/sprækker.

Vh Peter

 Tusind tak 

 Jeg skal dog lige tilføje, at HVIS der er vand inden for den øverste meter, så skal I passe på med gør-det-selv. Det bliver meget hurtigt noget L-O-R-T, hvis der graves fundamentsrender, som står fulde af vand, inden I får støbt. Hvis det er sand/silt, så skrider det hele sammen på inden tid. Hvis det er ler, så kan det stå lidt længere selv, men her må det ikke blive opblødt, så det taber styrke.


Grav evt. et hul med en pælespade til godt en meters dybde et par steder og se om det holder tørt.


 Godt råd. Det vil jeg måske prøve nu der er tørt 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis