Er 50mm kingspan for lidt isolering på betondæk - til gulvvarme?

Hus fra 1968

Vi er ved at lægge nyt gulv (20mm Egeplank-lamel) med klimagulv (25mm gulvvarmeplader i spånplade). 
Efter læsning herinde og i Træfaktor 12 er planen at fjerne strøer og bruge kingspan.
Der er to rum med ca 40m2 hver. I det ene rum er der ca 14cm fra beton til top af nuværende gulv, og i det andet er der kun ca 9 cm. 

Da gulvet fylder 4,5cm i alt og der nok skal lidt flydespartel på er der kun plads til ca 45-50mm kingspan i det ene rum. Bliver det for lidt isolering? Kan ikke helt overskue at skal banke 80m2 gulv op og grave plus støbe etc.

Hvad ville I gøre? 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt andet lige så kommer du ikke til at overholde den lovmæssige u-værdi på 0,1 ved renoveringen.

Kingspan K3 50 mm siger 0,23 i U-værdi, for at overholde det lovmæssige krav skal man f.eks. bruge Kingspan 2x 80 mm.

Hvorfor vil du støbe? 
Har du overvejet let gulvvarme, så undgår du at støbe?

Vær obs. på at der er nye EU krav på vej, vedrørende energimærkning ved salg. 
Det går ud på at ved salg skal huset bringes til at opfylde given Energimærkning.
Det kan blive en dyr fornøjelse for dem der "springer over hvor gærdet er lavest".

Vær ligeledes obs. på at forbedring af Energimærkning på ingen måde er at smide penge ud ad vinduet.
For hver trin man forbedre Energimærkningen stiger husets værdi med 50-75 tusinde kr.

I min optik noget ynk for op brækning af 80m2 betongulv.
Hvad med at inviterer familie og venner på en arbejdes weekend?

Jeg vil netop undgå at støbe. Jeg vil bare lave let terrændæk - men antog bare at hvis det ender med at jeg skal banke beton op og grave - så ville jeg nok gøre det på den gammeldags metode med at lægge 300mm XPS og støbe slanger ovenpå.
GSH skrev den 20-06-2023 14:31:07

Alt andet lige så kommer du ikke til at overholde den lovmæssige u-værdi på 0,1 ved renoveringen.

I gældende bygningsreglement er det sådan at så længe betonen ikke brydes op er der ikke lovkrav om noget som helst da man ikke ændrer på husets konstruktion eller anvendelse. Strøgulv er en sliddel som kan udskiftes efter behov og for at en formodet værdistigning kan realiseres er du nødt til at enten sælge huset eller belåne værdien - aka yderligere gældsætning.

EU lovgivningen der (måske) vil blive vedtaget vil i praksis ikke få gang på jord uden massive støtteordninger i multimillard- klassen da den ellers vil stavnsbinde en stor mængde mennesker og boligmarkedet for alle andre end kapitalfonde vil gå i stå.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH. Hvis man udskifter gulvet så kan man kalde dette en slid del, og det indvirker ikke på krav om ekstra isolering. Men etableres der gulvvarme så er et en væsentlig ændring af bygningen, og det skal overholde kravene til isolering. 
Til trådstarter. Enten skal man ikke lave gulvvarme, eller også skal man gøre det ordentlig.
Om vinteren er  jordtemperatur under huset vel er 5-8 grader.  Du hæver gulvtemperatur fra ca. 16-18 gr.( difference ca. 10 gr.)  og til  ca. 28 - 30 gr. ( Difference ca. 22 gr ) om vinteren 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 20-06-2023 23:07:56

Men etableres der gulvvarme så er et en væsentlig ændring af bygningen, og det skal overholde kravene til isolering. 

Fuldstændig forkert!

Bygningsreglementet kræver, at du efterisolerer, hvis du alligevel er i gang med at vedligeholde eller renovere. Kravet gælder dog kun, hvis efterisolering kan betale sig jvf regel om rentabilitet. Om varmen leveres via uisolerede konvektionskanaler, en fritstående radiator eller en gulvvarmeløsning er ligegyldigt.

Ved en renovering ville alternativet være at folk helt legalt kunne lade være med at forbedre noget og så er der ingen forbedring ift det samlede varmetab. Devicen ift loven er at det i reniveringsmæssig sammenhæng trods alt er bedre med en mindre forbedring end ingen.

Vi er ikke uenige om at 50mm isolering I en gulvvarme konstruktion er tosset men der er ikke noget i loven der påbyder noget i dette tilfælde, slet ikke hvis man gennemfører en rentabilitetsberegning ift merpris på understøbning, udgravning, støbning etc.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Jeg er ikke helt afvisende for dine argumenter. 
Men det er så denne rentabilitets beregning som mange er lidt optimistiske med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Som der skrives kan jeg sikkert godt finde en flok venner og banke 80m2 beton op plus sand, men det sviner jo helt vildt. Murene skal vel også understøbes og det hele tager længere tid og koster mere.

Men mener du at jeg bare skal grave ud og så lægge isolering og undergulv, uden beton? Så er der jo helt åben. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også